21/04/15

WANITA LEBIH CENDERUNG HADAPI KEMURUNGAN DARI LELAKI


WANITA mempunyai lebih 70 peratus risiko untuk menghadapi kemurungan berbanding lelaki menurut rekod yang dikeluarkan oleh Institut Kesihatan Mental Nasional, Amerika Syarikat.

Menurut dapatan itu lagi, wanita yang lebih berpotensi menghadapi kemurungan biasanya berusia bawah 32 tahun di mana 3.3 peratus daripadanya adalah wanita peringkat remaja yang berumur 13 hingga 18 tahun.

Kebanyakan kes disebabkan kesan yang terhasil dari faktor biologi, genetic, persekitaran dan psikologi.

“Kemurungan adalah sejenis ‘penyakit’ yang menyebabkan gangguan kepada otak. Pengimejan otak pada Mesin Magnetik (MRI) menunjukkan bahawa aktiviti otak individu yang menghidap kemurungan berbeza berbanding individu yang sihat dan normal.

Bahagian-bahagian otak yang terlibat adalah bahagian otak yang menentukan aktiviti harian seperti waktu tidur, tingkah laku, selera makan dan pemikiran.

“Sesetengah jenis kemurungan ‘diwarisi’ daripada ahli keluarga yang sebelum ini meghidap penyakit yang sama. Bagaimanapun kemurungan juga boleh terjadi kepada individu yang tidak mempunyai sejarah dalam ahli keluarganya.

Episod kemurungan boleh dicetuskan oleh beberapa faktor atau punca yang dikatakan memberi kesan mendalam kepada penghidapnya,” katanya seperti yang dipetik menerusi laporan tersebut.

Antara simptom atau tanda-tanda si penghidap kemurungan termasuk lesu, hilang selera makan, sakit kepala, kekejangan, hilang minat terhadap aktiviti harian, sentiasa dibelenggu perasaan bersalah, sering berasa putus asa, gelisah, mudah lupa, hilang fokus, sering mengalami kekejangan.

Kemurungan atau 'depressions' merupakan penyakit keempat paling berbahaya yang boleh membunuh jiwa.

Oleh itu, individu yang menghadapi kemurungan harus mendapat rawatan awal oleh pakar perubatan.

“Sebaik sahaja pesakit didiagnos, pesakit yang mengalami kemurungan boleh dirawat dengan pelbagai kaedah termasuk pengambilan ubat anti-kemurungan dan rawatan psiko-terapi.

“Namun pengambilan ubat anti-kemurungan harus dirujuk dengan pakar perubatan terlebih dahulu kerana kesesuaian ubat ditentukan oleh tahap depressi seseorang individu,” katanya seperti yang dipetik menerusi laporan tersebut.

Share this

0 Comment to "WANITA LEBIH CENDERUNG HADAPI KEMURUNGAN DARI LELAKI"

Catat Ulasan