17/04/15

BENARKAH WANITA MALAYSIA OBSES MEMUTIHKAN KULIT?


Benarkah wanita kita obses untuk memiliki kulit cerah dan putih? Golongan ini berpendapat kulit putih membolehkan diri kelihatan menawan, muda, feminin dan mudah menjadi tumpuan umum. Wanita berkulit cerah juga dikatakan lebih dikagumi dan diterima masyarakat khususnya golongan lelaki. Terdapat juga kajian menunjukkan kulit cerah sangat penting untuk wanita agar mereka dapat memakai pakaian pelbagai warna.

Baju dan busana seksi yang banyak mendedahkan bahagian anggota wanita seperti betis, paha, belakang badan dan leher juga dirasakan tampak anggun jika si pemakainya memiliki kulit yang cerah. Dari sudut perasaan dalaman pula, kulit cerah berupaya meningkatkan status dalam kelompok masyarakat, membangkitkan keyakinan dan kebanggaan selain membentuk penghargaan sebagai seorang wanita.

Situasi ini menyebabkan ramai yang obses untuk mendapatkan produk, kosmetik dan suplemen pemutih kulit. Lambakan produk di pasaran menyebabkan golongan ini ghairah dan pada masa yang sama keliru tentang produk yang baik untuk mereka.

Persoalannya, apakah perbezaan mencerah dan memutihkan kulit? Kulit cerah dan terang pada asasnya perkara yang sama. Ini bermakna kita mencerahkan bahagian yang gelap atau pudar dalam tempoh yang cepat. Memutihkan kulit pula merujuk amalan menggunakan bahan kimia untuk mengurangkan warna gelap pada kulit atau mengurangkan tumpuan melanin pada kulit.

Membantu
Bolehkah seseorang mencerahkan kulit mereka? Dalam konteks ini, kita boleh melakukan perkara semula jadi seperti mengelakkan diri daripada terdedah pada cahaya matahari, memakan ubat, mengurangkan tekanan dan tidak bergantung pada penggunaan kosmetik yang mengandungi bahan kimia.

Pun begitu, pasaran kita kini dibanjiri dengan penjualan produk kosmetik kimia seperti krim dan losen untuk memutihkan kulit. Malangnya, kebanyakan produk tersebut memberi kesan sampingan lain dan dijual pada harga yang mahal.

Orang ramai mungkin boleh mencuba produk semula jadi yang kerap digunakan untuk memutihkan kulit termasuk yogurt, kapur, jus oren dan bedak kunyit. Madu pula digunakan untuk menghaluskan selain berfungsi sebagai ejen pelembap. Ini kerana kulit kering menjadi faktor biasa yang menyebabkan warna kulit tidak sekata.

Oren mengandungi vitamin C yang membantu anda memiliki kulit sihat. Kunyit mempunyai ciri antiradang untuk membantu mengurangkan tekanan kulit. Dalam pada itu, tumbuhan lidah buaya (vera) boleh memudarkan parut.

Bolehkah diet membantu memutih kulit? Sudah tentu boleh. Orang ramai digalakkan mengurangkan pengambilan makanan yang mengandungi bahan kimia dan makanan tambahan untuk mengekalkan kesihatan kulit. Makanan yang mengandungi enzim antioksida dan asid amino adalah untuk menghalus dan mencerahkan kulit.

Terdapat pelbagai cara untuk mempercepatkan proses pencerahan kulit termasuk:
i) Pencegahan: Anda perlu mengurangkan pendedahan matahari atau menggunakan pelindung matahari seperti topi dan payung jika perlu berada di bawah panas terik matahari. Gunakan krim pelindung matahari untuk melindungi kulit daripada cahaya matahari.

ii) Ambil antioksida khusus untuk mencegah pengoksidaan atau penggelapan melanin kulit sedia ada. Pada masa yang sama, kurangkan pigmentasi dengan pengambilan makanan tambahan atau suplemen yang betul.

Dalam pada itu, jangan guna produk-produk pemutih yang merosakkan kulit dengan membuang sawar perlindungan kulit hingga menyebabkan kulit terbakar serta kerosakan dermis.
Jika anda menggunakan bahan kimia terlalu banyak, ini boleh menyebabkan penuaan kulit yang pramatang, alahan kulit misalnya dermatitis sentuh, ekzema dan lain-lain. Bahan-bahan kimia terlarang lain termasuklah raksa, hydroquinol dan lain-lain.

Share this

0 Comment to "BENARKAH WANITA MALAYSIA OBSES MEMUTIHKAN KULIT?"

Catat Ulasan