11/08/14

JAGA SISTEM PENGHADAMAN BAYI


Kebanyakan kita tidak sedar kepentingan menjaga kesihatan sistem penghadaman pada usia kecil. Sistem penghadaman adalah antara sistem terpenting tubuh badan manusia kerana jika tidak dijaga, ia boleh menyebabkan pedih ulu hati atau sembelit, sekali gus menjejaskan kehidupan.

Pendidikan berterusan untuk ibu bapa meningkatkan pengetahuan mereka mengenai kepentingan kesihatan sistem penghadaman yang sihat untuk anak kecil sememangnya penting. 

Terdapat juga pendapat bahawa isu sistem penghadaman yang berpunca daripada penyusuan akan hilang selepas 18 bulan pertama dalam kehidupan seorang kanak-kanak. 

Namun tinjauan oleh pengeluar makanan kesihatan Abbot Nutrition International Malaysia mendapati 62 peratus ibu di Malaysia yang mempunyai anak berusia 18 bulan hingga empat tahun masih bimbang dengan keadaan dan kesihatan sistem penghadaman anak mereka.

Bukan kaum ibu saja yang risau mengenai kesihatan anak kecil mereka, malah bapa juga kini menunjukkan keprihatinan dan mahukan yang terbaik untuk anak mereka.

Stanley Chen, 35, dari Klang, Selangor sering membaca dan membuat tinjauan sendiri berkaitan pemakanan yang terbaik untuk anak kecilnya, Chen Wei Jun berusia setahun dua bulan. 

“Saya dan isteri sedar mengenai kepentingan pemakanan. Wei Jun mempunyai masalah dengan rasa susu formula yang diminumnya sebelum ini. 

“Dia hanya minum susu formula itu selama tiga hari saja. Setiap kali minum, dia cuma dapat menghabiskan 80 hingga 100ml sepanjang tempoh itu padahal kanak-kanak sebayanya patut mengambil 180 hingga 240ml susu. 

“Dia akan tolak botol susu selepas minum seketika. Tambahan pula, dia sudah tiga hari tidak buang air besar ketika minum susu yang lain,” katanya. 

Chen juga seperti sebilangan ibu bapa yang lain masih aktif mencari penyelesaian untuk isu penghadaman anak kecil mereka. 

Usaha Chen ini disuarakan dalam satu majlis dianjurkan Abbot Nutrition Malaysia yang mengetengahkan Pengarah Kesihatannya Dr Shaalani Ramachandran yang mengupas isu kesihatan sistem penghadaman kanak-kanak. 

Menurut Dr Shaalani, susu antara makanan terpenting bagi kanak-kanak yang sedang membesar dan ia haruslah mempunyai zat yang terbaik dan tidak mengganggu sistem penghadaman mereka supaya proses tumbesaran mereka tidak terjejas. 

“Susu yang bagus untuk mereka adalah susu dengan berupaya menyerap nutrien utama dengan lebih baik. Susu yang dirumus dengan campuran lemak mudah hadam, membantu penyerapan lemak baik (DHA, AA) dan kalsium dengan lebih berkesan. 

“Kajian saintifik membuktikan produk ini menggalakkan kanak-kanak membuang najis bertekstur lembut dengan mudah. Ia juga berupaya menguatkan sistem pertahanan badan semula jadi. Campuran khas nukleotida diuji secara saintifik dan terbukti berkesan dalam membantu menguatkan sistem pertahanan badan semula jadi kanak-kanak,” katanya. 

Menurutnya, Abbot yang prihatin dan sentiasa tampil dengan produk yang memenuhi permintaan ibu bapa menghasilkan susu formula yang baik untuk penghadaman kanak-kanak berusia dari satu hingga tiga tahun menerusi Similac Total Comfort Plus. 

“Ia mempunyai laktosa yang minimum dan protein whey mudah hadam yang sebahagiannya telah dipecahkan bagi memberi toleransi yang baik terhadap penyerapan susu. 

“Kandungan galacto-oligosakarida (GOS) iaitu sejenis serat mudah larut menggalakkan pertumbuhan bakteria baik di dalam usus yang membantu menyokong kesihatan sistem pencernaan kanak-kanak,” katanya.

Share this

0 Comment to "JAGA SISTEM PENGHADAMAN BAYI"

Catat Ulasan