19/10/15

KANAK-KANAK DAN GAJET, KEBAIKAN DAN KEBURUKAN..


Di zaman serba moden ini, teknologi ibarat nyawa kepada setiap kanak-kanak malah mereka dilihat tidak boleh berenggang walau sesaat dengan gajet.

Situasi itu bukan sahaja berlaku di luar negara tetapi di Malaysia sendiri, ia sudah menjadi budaya yang semakin berkembang sehingga menghakis nilai-nilai murni kemanusiaan.

Bunyinya agak kejam namun itu lah kenyataan yang harus diterima hari ini apabila gajet menjadi penyambung nyawa berbeza dengan kanak-kanak dulu.

Ironinya, ibu bapa sekarang lebih mudah menghadiahkan anak-anak dengan gajet termoden kononnya untuk merangsang anak-anak belajar atau pendorong supaya mereka menjadi rajin.

Menurut pensyarah Fakulti Komunikasi dan Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Wan Hartini Wan Zainodin, teknologi bukanlah racun dalam masyarakat pada zaman ini memandangkan fitrahnya yang membantu dalam mempercepatkan proses kehidupan.

Namun begitu, disebabkan kekangan masa ibu bapa yang sibuk bekerja, anak-anak didedahkan dengan teknologi tanpa mengambil kira batasan.

“Ia sebenarnya tidaklah salah kerana berkaitan dengan perkembangan minda namun apa yang dibimbangkan adalah apabila tiada pemantauan daripada ibu bapa,” katanya ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Wan Hartini berkata, ibu bapa perlu sedar bahawa kanak-kanak belum matang berfikir mengenai kesan negatif sebaliknya mereka hanya tahu berseronok untuk mencuba sesuatu yang baharu.

Garis panduan
Dalam keluarga, ibu bapa seharusnya menyediakan jadual dan membuat garis panduan untuk memantau aktiviti anak-anak mereka.

Pembahagian masa dan jadual perlu dipraktikkan ibu bapa supaya anak-anak dapat belajar menyeimbangkan masa untuk bermain serta belajar.

“Sekiranya anak-anak diajar untuk mendisiplinkan diri mengikut apa yang digariskan untuknya, tidak timbul soal penyalahgunaan teknologi,” ujarnya.

Berikutan situasi yang dilihat semakin melemahkan sistem komunikasi kekeluargaan, Wan Hartini memberitahu, sudah tiba masa perlu ada garis panduan khusus terhadap penggunaan teknologi dalam kalangan kanak-kanak.

Mengambil contoh di Taiwan, terdapat undang-undang yang menghalang ibu bapa memberi gajet kepada kanak-kanak di bawah usia dua tahun manakala melarang mereka berusia 18 tahun ke atas menggunakan barang elektronik dalam tempoh masa panjang.

Di negara tersebut, mereka menekankan penggunaan teknologi selama 30 minit bagi mereka berusia 18 tahun ke atas.

Justeru, ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam mengawasi anak-anak yang menggunakan teknologi kerana golongan remaja memang tidak mengetahui kesan negatif akibat penggunaan yang terlalu lama.

Anak-anak akan kurang berinteraksi dengan orang sekeliling termasuk ibu bapa malah kemahiran belajar mereka hanya tertumpu kepada visual berbanding auditori.

“Ini akan memberi kesan kepada pembelajaran kerana sukar bagi mereka menumpukan perhatian jika tidak melihat sesuatu visual. Selain itu, pertuturan dan perkembangan bahasa tidak dapat dikuasai dengan baik,” jelasnya.

Namun apa yang lebih membimbangkan apabila ia turut memberi kesan negatif terhadap kesihatan kanak-kanak kerana penggunaan gajet yang keterlaluan boleh menyebabkan berlaku gangguan motor halus iaitu dari segi pergerakan jari yang tidak berkembang.

Menurutnya, ia akan menyebabkan kanak-kanak kurang cergas dalam aktiviti fizikal.

Bagi memastikan penggunaan teknologi itu memberi implikasi positif, ibu bapa perlu menetapkan isi kandungan bersesuaian supaya mereka memang belajar sekali gus memberi perkembangan kognitif.

Elakkan kandungan yang menyebabkan anak-anak mudah terpengaruh terutama kanak-kanak bawah umur seperti permainan ganas kerana ia memang merangsang minda kanak-kanak untuk mencuba.

“Paling penting, setiap penggunaan gajet itu memberi manfaat terutama dalam aspek akademik memandangkan banyak aplikasi yang mengajak pengguna untuk mencabar minda seperti permainan silang kata atau kuiz matematik,” katanya.

Share this

3 Responses to "KANAK-KANAK DAN GAJET, KEBAIKAN DAN KEBURUKAN.."