7/10/15

RAMAI YANG TAK TAHU AMALAN `DIET` YANG SEBENAR


Apabila menyentuh tentang soal diet, perkara yang terlintas di minda kita hanyalah pil kurus, jamu, dan ikat perut. Disebabkan itu ramai dalam kalangan kita yang dikatakan sedang ‘berdiet’ dimasukkan ke hospital gara-gara mahu menurunkan berat badan.

Memang tidak dinafikan dengan mengawal makan dan mengambil pil-pil kurus, mampu mengembalikan bentuk badan yang langsing, namun mengamalkan diet yang tidak tepat, berat badan ideal yang berjaya dicapai tidak semena-semena kembali naik malah kesihatan juga mungkin terjejas.

Menurut Perunding Diet dan Nutrisi Hospital Beacon, Gurdip Kaur, ramai yang tersalah anggap jika mahu kurus mereka tidak boleh makan. Sedangkan apabila mereka tidak mematuhi jadual pemakanan, kadar metabolisme akan turun mendadak lalu menyukarkan mereka menurunkan berat badan.

Kesalahan utama mereka yang gagal mendapatkan berat badan ideal adalah disebabkan tidak tahu cara yang betul untuk menetapkan sasaran penurunan berat badan yang realistik dan selamat.

Sebenarnya, tiada undang-undang khusus untuk menurunkan berat badan. Apa yang paling penting adalah ilmu nutrisi dan perubahan kepada gaya hidup yang sihat.

“Sokongan daripada orang sekeliling juga amat penting kerana motivasi yang tinggi amat diperlukan jika mereka serius untuk melakukannya. Jika mereka memandang rendah keinginan kita untuk menurunkan berat badan, berkemungkinan kita boleh gagal mencapai sasaran,” katanya.

Jangan elak pengambilan nasi
Ujar Gurdip, pengambilan kumpulan makanan yang salah juga banyak berlaku dalam kalangan mereka yang berdiet terutama sekali tentang pengambilan nasi.

Ramai yang mengelak untuk mengambil hidangan nasi sedangkan mereka tidak perlu berpantang 100 peratus nasi kerana makanan yang berlemak dan manisan yang akan menyebabkan kegemukan.

Akuinya, walaupun mereka tidak mengambil nasi, jika kandungan kalori di dalam badan melebihi keperluan turut akan mengganggu proses penurunan berat badan. Jelasnya, menghentikan sesuatu nutrisi seperti karbohidrat dalam pemakanan bukanlah sesuatu yang bijak dan tidak berkesan untuk jangka masa yang lama kerana nasi adalah makanan ruji orang Asia.

Katanya, satu gram karbohidrat mempunyai kadar sebanyak empat kalori sahaja berbanding lemak sembilan kalori.

Namun katanya, nasi yang mengandungi karbohidrat jika diambil berlebihan boleh membahayakan kesihatan kerana akan menukarkan kepada lemak, jadi sukatan yang dicadangkan adalah semangkuk kecil nasi bersama sayur-sayuran dan sedikit protein.

Cara penyediaan makanan juga berkait rapat dengan keperluan jumlah kalori di dalam badan. Di Malaysia, kita agak sukar untuk mengelak makanan yang bergoreng, berlemak, serta manis, sebaliknya jika diminta untuk mengambil makanan yang disediakan secara stim, kukus atau rebus, ramai yang tidak mahu.

Masakan yang dimasak juga perlu bebas lemak terutamanya santan yang banyak terdapat dalam hidangan orang kita. Santan boleh digantikan dengan susu rendah lemak atau menggunakan herba-herba seperti jintan putih, jintan manis, dan kayu manis.

“Saya sangat menggalakkan mereka yang sedang berdiet atau menjaga pemakanan agar tidak makan di luar kerana masakan yang disediakan sendiri lebih menyihatkan. Kita sendiri tahu apa bahan yang digunakan,” katanya.

Menurut Gurdip, ramai yang tidak tahu pengambilan buah-buahan secara berlebihan juga akan menyebabkan kandungan gula di dalam badan meningkat.

Namun, asalkan mereka tahu jumlah hidangan yang sepatutnya diambil, buah-buahan memang digalakkan. Sebagai contoh, sebiji epal sudah mencukupi untuk satu hidangan, manakala lapan biji buah anggur juga bersamaan dengan satu hidangan.

Menurutnya, setiap orang juga tidak boleh mengabaikan gaya hidup aktif kerana membantu mengekalkan kadar metabolisme di dalam badan.

Jika mampu, setiap orang digalakkan bersenam pada setiap hari selama 40 minit pada setiap sesi. Namun, adalah disyorkan untuk bersenam dua atau tiga kali seminggu.

“Jika tidak mempunyai masa untuk bersenam, pastikan anda aktif dalam aktiviti harian. Sebagai contoh, di tempat kerja elakkan menggunakan lif dan hanya menggunakan tangga manakala di rumah pula, sekadar mengemas rumah seperti mop lantai juga sudah dikira melakukan senaman,” katanya.

Kini ramai orang Malaysia mula mengikuti diet-diet yang diperkenalkan dan popular dari negara-negara Barat seperti diet Atkin dan diet detox, namun bukan semuanya bersesuaian serta mempunyai pro dan kontranya.

Jelas Gurdip, diet Atkin yang dikenali sebagai diet rendah karbohidrat popular diamalkan oleh golongan yang mahu kurus dengan cepat, namun sebenarnya hanya berhasil dalam tempoh jangka masa yang pendek sahaja.

Secara am, konsep diet Atkin adalah mengurangkan karbohidrat dalam diet tetapi melebihkan makanan yang tinggi dengan protein, sedangkan jumlah pengambilan protein yang disyorkan adalah satu gram bagi setiap berat manusia.

Badan kita memerlukan semua zat makanan, bukan bergantung kepada protein semata-mata. Protein akan mengambil masa yang lama untuk dicerna dan boleh memberi tekanan kepada buah pinggang.

“Mungkin ramai yang mengamalkannya namun bukan dalam tempoh masa yang lama, dan apabila keadaan itu berlaku, berat badan kembali naik kerana badan mula menerima karbohidrat,” ujarnya.

Bagi diet detox pula, adalah diet berasaskan tumbuh-tumbuhan, buah-buahan, dan sayur-sayuran hijau bertujuan mencuci sistem penghadaman dan dikatakan memberi tenaga kepada sel.

Ujarnya, diet ini juga tidak digalakkan kerana tidak memberi sumber tenaga yang mencukupi. Menurutnya, detox hanya memberi kebaikan kepada mereka yang menghadapi masalah pencernaan seperti sukar membuang air besar, tetapi bukan orang yang normal.

Beliau hanya mengesyorkan diet seimbang, yang mampu membekalkan nutrien mencukupi kepada pengamalnya kerana mengandungi kesemua nutrisi diperlukan daripada semua kumpulan makanan untuk fungsi sel-sel badan, organ dan tisu.

Mengamalkan diet yang seimbang boleh meringankan masalah kesihatan termasuk masalah jantung, artritis, tekanan darah tinggi dan kolesterol.

“Badan yang seimbang dari segi mental dan fizikal memberi kecergasan dan kekuatan yang lebih, membolehkan kita menjalani kehidupan lebih panjang dan sihat,” katanya.

Share this

0 Comment to "RAMAI YANG TAK TAHU AMALAN `DIET` YANG SEBENAR"

Catat Ulasan