5/10/15

WANITA PERLU AMBIL BERAT GANGGUAN (KILANG TELUR) SISTA OVARI.


Banyak wanita menganggap sista dan endometriosis serupa. Hakikatnya, kedua-duanya merujuk penyakit pada ovari atau kilang telur. Sista pada ovari atau ketumbuhan dalam ovari yang mengandungi pembendungan cecair. Golongan wanita mengambil berat terhadap sista disebabkan kebimbangan mereka tentang kanser ovari. 


Dalam pada itu, endometriosis merupakan penyakit yang berkait dengan kehadiran tisu atau darah ditemui di kawasan luar rahim. Bagi sebahagian penghidap, tisu endometriosis ini tidak gugur semuanya menuruni pintu rahim ke luar faraj sebagai haid, tetapi masuk menembusi dinding otot rahim ataupun keluar menerusi laluan salur Fallopio ke dalam ruang pelvis atau abdomen.

Kebanyakan sista ovari ini bukanlah ketumbuhan kanser. Berita yang menggembirakan hampir semua sista ovari ini akan hilang secara spontan tanpa memerlukan rawatan. Memandangkan kebanyakan sista ovari benigna (bukan kanser), kewujudan sista ini biasanya tidaklah membimbangkan. Walau bagaimanapun, sebahagian daripada sista benigna sebenarnya memerlukan rawatan kerana tidak hilang dengan sendirinya. Malahan, terdapat beberapa kes terpencil yang telah berlaku sista benigna mampu bertukar menjadi kanser. 

Lazimnya, sista ovari tidak membahayakan serta tidak menimbulkan gejala. Sekiranya berlaku, antara gejala yang mungkin dirasai wanita termasuklah berasa sesak atau bengkak dalam abdomen dan berat badan boleh bertambah. 

Terdapat sebahagian penghidap mengalami sakit (bukan mencucuk-cucuk) dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis, sakit semasa hubungan seks, haid yang tertunda, tidak teratur dan sakit. Malahan, ada penghidap yang mengalami masalah pertumbuhan bulu roma yang agak banyak sama ada di lengan, betis dan muka. 

Bagi penghidap yang mempunyai sista yang besar mungkin berisiko mengalami gejala sakit teruk yang mencucuk dalam abdomen, demam, adakalanya disertai muntah. Kemungkinan keadaan ini disebabkan oleh sista yang berdarah kerana telah pecah atau terpulas. 

Terdapat beberapa jenis sista ovari antaranya termasuklah sista fisiologikal (physiological cyst), sista folikel dan korpus luteum. Sista fisiologikal merupakan sista yang sangat lazim berlaku dan dikaitkan dengan kelainan daripada fungsi ovari yang normal. 

Contohnya, sista terbentuk apabila ovari cuba dikeluarkan seperti dalam proses pengovulan biasa yang mungkin berlanjutan antara empat hingga enam minggu. Sista ini jarang-jarang merembeskan hormon. Sista folikel dan korpus luteum pula terbentuk apabila folikel yang menghasilkan ovum di dalam ovari membesar dan dipenuhi cecair. 

Sista korpus luteum merupakan jisim tisu berwarna kuning yang terbentuk daripada folikel selepas proses pengovulan. Sista jenis ini sering timbul dan hilang setiap bulan malah sering dikaitkan dengan fungsi normal ovari. Sista yang abnormal terjadi kesan daripada pertumbuhan sel dan kebanyakannya merupakan ketumbuhan benigna. 

Dalam beberapa kes tertentu, sista boleh menjadi kanser. Sista yang abnormal memerlukan rawatan susulan. Sista dermoid ialah sista abnormal yang mengandungi pelbagai jenis tisu seperti bahan lemak, rambut, gigi, serpihan tulang dan tisu rawan. Masalah lain berkaitan sista di ovari juga mungkin disebabkan oleh sindrom ovari polisistik. 

Sista ini terjadi disebabkan timbunan sista kecil yang berganda sehingga menyebabkan berlaku ketidakseimbangan hormon. Keadaan ini akan menyebabkan berlakunya haid yang tidak teratur, timbulnya bulu-bulu roma di badan dan ketidaksuburan atau infertiliti. Tumor Ovari Memandangkan sista ovari biasanya tidak menunjukkan gejala, maka penting bagi wanita yang pernah mengalaminya menjalani pemeriksaan pelvis secara berkala. 

Sekiranya wanita pernah mengalami sista pada masa dahulu atau mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidap tumor ovari, pematuhan kepada pemeriksaan amat diperlukan. Wanita yang pernah mengalami sista ovari mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk dijangkiti lagi pada masa hadapan. 

Endometriosis mungkin menjadi lebih serius jika berlakunya sista ovari. Malahan, penghidapnya berisiko tinggi dan terpaksa menjalani oforektomi, iaitu pembedahan untuk membuang ovari. Dalam beberapa kes tertentu, jika berlakunya sista ovari yang maligna (kanser ovari), rawatan awal biasanya memberikan lebih jaminan untuk sembuh. 

Wanita yang mendapat sista ovari selepas putus haid lebih berisiko tinggi mengalami kanser ovari. Sehubungan dengan hal itu, amat penting bagi wanita tersebut mendapatkan nasihat doktor dengan segera jika mengalami sebarang rasa sesak, tekanan atau kurang selesa di bahagian pelvis. 

Semakin cepat sista itu dikesan dan dirawat maka semakin cerah peluang wanita untuk sembuh. Sista ovari boleh dikesan melalui pemeriksaan pelvis apabila doktor dapat merasai saiz ovari dan mengesan sebarang keabnormalan yang wujud. 

Ujian lain yang perlu dijalankan ialah ujian imbasan ultrabunyi pelvis, ujian darah dan juga mungkin prosedur laparoskopi. Imbasan ultra bunyi merupakan alat yang menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan gambar atau imej organ dalaman. Satu alat khas perlu diletakkan di atas abdomen atau dimasukkan ke dalam faraj untuk mendapatkan gambaran yang jelas. 

Ujian darah bagi mengesan tumor juga perlu dilakukan jika doktor mensyaki adanya maligna. Sesetengah penghidap perlu menjalani prosedur laparoskopi, iaitu satu pembedahan kecil yang dilakukan untuk membolehkan doktor melihat struktur dalaman abdomen atau ruang pelvis. 

Rawatan bagi sista ovari ini bergantung pada saiz dan jenis sista, usia sama ada penghidap berada dalam tahun-tahun yang subur atau telah putus haid. Faktor lain yang patut dipastikan ialah keinginan penghidap untuk mendapatkan anak, tahap kesihatan keseluruhannya dan keterukan atau keseriusan gejala yang dialami. 

Sesetengah sista akan hilang begitu sahaja dalam masa satu hingga dua bulan tanpa dirawat. Sekiranya tidak sembuh, pembedahan mungkin diperlukan untuk membuang sista tersebut. Malahan, jika dapat dikesan lebih awal lagi, mungkin pembedahan kecil diperlukan untuk membuang sista tanpa melibatkan ovari. 

Terdapat juga penghidap endometriosis yang tidak bernasib baik apabila terpaksa menjalani pembedahan membuang ovari dan rahim, manakala salur Fallopio pula terpaksa dipotong. Memandangkan risiko yang serius yang terpaksa dihadapi penghidap endometriosis, beberapa langkah pencegahan perlu diberikan perhatian yang serius. 

Antara langkah tersebut termasuklah mendapatkan pemeriksaan pelvis secara berkala seperti yang disarankan oleh doktor dan mengambil ubat tahan sakit jika kesakitan ringan.

Share this

0 Comment to "WANITA PERLU AMBIL BERAT GANGGUAN (KILANG TELUR) SISTA OVARI."

Catat Ulasan