18/08/14

BUAH DUKU BAIK UNTUK WANITA HAMIL


Di samping rasanya yang manis dan enak, duku mengandungi serat mencukupi dan sangat berkhasiat khususnya buat wanita hamil mengatasi masalah saluran pencernaan seperti sembelit dan sukar membuang air besar. 

Saluran pencernaan yang sihat dapat mengelak tubuh daripada penyakit seperti kanser usus besar dan penyakit berpunca daripada masalah pencernaan. 

Duku juga berkhasiat dalam meningkatkan kesihatan gigi kerana kandungan fosfor yang dimilikinya bermanfaat dalam mencegah sakit gigi, menguatkan gigi dan memutihkan gigi secara semula jadi.

Duku juga mampu mengubati rasa gatal akibat digigit serangga kerana bukan hanya buahnya yang mempunyai manfaat untuk kesihatan, tetapi kulit duku juga ada ba–nyak kelebihan.

Kulitnya boleh digunakan untuk mengatasi masalah gatal akibat gigitan serangga, menghilangkan jerawat serta menghaluskan kulit. 

Gosok kulit duku pada kulit yang gatal dan rasai kesannya. Kulit duku juga digunakan dalam mengatasi gigitan nyamuk dengan cara menggosok kulitnya pada bahagian kulit badan yang mahu dilindungi dan nyamuk lazimnya tidak menggigit anda. 

Duku juga membantu untuk menurunkan kadar kolesterol dalam darah dan mengurangkan tekanan darah tinggi yang juga antara punca strok.

Khasiat Buah Duku


Buah duku yang bentuknya hampir seperti kelengkeng ini ternyata memiliki beberapa manfaat yang baik untuk kesihatan, dan berikut adalah beberapa manfaat buah duku untuk kesehatan :

Kulit dan biji buah duku mampu menurunkan demam dan juga sekaligus sebagai ubat diare. 

Kulit kayu dari buah duku ini mampu mengubati kulit dari gigitan serangga. 

Bermanfaat sebagai ubat disentri. 

Kandungan serat yang ada pada buah duku mampu membantu melancarkan pencernaan di dalam tubuh. 

Mampu mencegah akan terserangnya penyakit kanker.

Di atas adalah beberapa manfaat dari buah duku yang bisa kita dapatkan dengan mengkonsumsinya. Untuk itu disarankan bagi anda yang memiliki beberapa gejala penyakit di atas bisa mengkonsumsi buah duku untuk mengobati.


Manfaat Buah Duku Bagi Kesehatan Tubuh

Banyak khasiat dalam buah duku yang memang sangat baik untuk kesihatan, diantaranya adalah komposisi zat gizi yang ada pada setiap buah duku yang cukup banyak, mengandung kalori yang cukup banyak yaitu 70 kal setiap 100gram buah duku, protein, lemak, karbohidrat, mineral alami, kalsium dan fisfir yang baik untuk tulang, zat besi dan beberapa kandungan bermanfaat lainnya. Kandungan - kandungan inilah yang menyebabkan manfaat buah duku ini sangat baik untuk kesihatan tubuh. Dengan mengkonsumsi buah duku ini, anda boleh memenuhi setiap  tenaga yang digunakan setiap hari oleh tubuh anda sekaligus dapat menghindarkan kita dari beberapa penyakit.InsyaAllah..

Share this

0 Comment to "BUAH DUKU BAIK UNTUK WANITA HAMIL"

Catat Ulasan