3/09/14

TAHUKAH ANDA SUP LONGAN MAMPU TAMBAH SUSU IBU

Sup "longan kering" tambah susu ibu



Susu ibu sumber makanan penting untuk tumbesaran si kecil kerana kandungan khasiatnya yang boleh membantu menguatkan antibodi si kecil bagi melawan penyakit.

Ada beberapa sebab apabila ibu berasa susu yang dihasilkan semakin berkurangan. Ini mungkin disebabkan si ibu tidak memulakan penyusuan awal atau tidak menyusukan bayi dengan kerap. 

Sekiranya si ibu menyusukan anak secara eksklusif bermula sebaik bayi dilahirkan, susu akan keluar dengan banyak dan payudara sentiasa penuh walaupun bayi anda sedang menyusu. 

Ini kerana semasa baru melahirkan atau berpantang, badan si ibu dalam proses penyesuaian dengan hormon yang dihasilkan. Namun, selepas beberapa bulan, badan ibu sudah mampu mengikut sepenuhnya hormon yang terhasil dan susu yang dihasilkan akan mengikut keperluan bayi.

Oleh itu, jika si ibu menyusukan bayinya secara eksklusif dan bayi menghisap kedua-dua payudara, susu yang terhasil lebih banyak berbanding jika lewat memulakan penyusuan.

Pemakanan yang sesuai penting bagi ibu yang memberikan anak mereka susu ibu kerana apa yang dimakan oleh ibu akan diserap juga oleh si kecil. 

Terdapat pelbagai cara untuk menambah penghasilan susu badan, antaranya dengan pengambilan makanan yang betul dan berkhasiat khusus untuk penambahan susu ibu. 

Fokus perlu diberi pada pengambilan bijiran penuh seperti nasi perang dan bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran segar serta makanan yang memberikan banyak protein, kalsium dan zat besi. 

Ibu juga digalakkan memilih snek berkhasiat seperti yogurt, kekacang, telur dan roti sandwic diperbuat daripada roti gandum penuh. Hadkan pengambilan makanan bergoreng serta makanan yang disediakan dengan minyak sapi dan santan kelapa. 

Dalam sesetengah komuniti, mungkin ada pantang pada sesetengah jenis makanan untuk bulan pertama atau 44 hari selepas kelahiran. Bagaimanapun, pakar tetap mengatakan anda tidak perlu mengehadkan diet anda kecuali bayi anda menunjukkan tanda sensitif selepas me­nyusu. 

P Pakar Dieyy yang juga chef Pusat Perubatan Tropicana (TMC) berkongsi resipi mudah dan ringkas, sup longan kering khusus bagi membantu menambah jumlah pengeluaran susu ibu.

Share this

1 Response to "TAHUKAH ANDA SUP LONGAN MAMPU TAMBAH SUSU IBU"