14/09/14

KETAHUI MENGAPA SAKIT HULU HATI


Ramai tidak menyedari, makanan pedas, berasid, berlemak dan berangin mampu memberi kesan tidak baik dalam tubuh. Namun sukar meninggalkannya disebabkan ia sudah menjadi budaya, terutama masyarakat di Asia.

Memang enak makan berasaskan makanan seperti itu, apatah lagi ia sememangnya selera Asia. Namun tahukah anda, memakan makanan berkenaan tanpa pemantauan sepatutnya boleh me­nyebabkan seseorang itu diserang simptom pedih hulu hati atau refluks gastroesofagus (GERD).

GERD adalah gangguan penyakit pencernaan yang kronik yang berlaku apabila asid dalam perut atau ada kala kandungan perut mengalir semula ke dalam saluran esofagus (laluan antara mulut dan perut).

Keadaan ini secara lazimnya dikenalpasti melalui rasa pedih ulu hati yang kerap serta berterusan dan regurgitasi asid. Pendedahan esofagus secara berterusan kepada kandungan perut akan mengakibatkan luka pada lapisan dinding esofagus yang erosif.

Pada 2004, kadar kelaziman GERD di Malaysia adalah 38.8 peratus manakala kadar kelaziman radang esofagus yang erosif telah meningkat daripada dua kepada 8.4 peratus dalam tempoh 10 tahun.

Ini selaras dengan kadar kelaziman di beberapa negara Asia yang turut menunjukkan trend penyakit GERD yang semakin meningkat. Bagaimanapun, pe­nyakit ini masih kurang didiagnos dan kurang dirawat disebabkan tahap keseriusan simptom pe­nyakit yang tidak dikenalpasti.

Ketua Jabatan Gastroenterologi dan Hepatologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof Datuk Dr Goh Khean Lee berkata, menurut kajian GERD di Asia Pasifik (GAPS), 94 peratus daripada bilangan pesakit masih mengalami simptom GERD dan 62 peratus daripada jumlah itu mengalaminya pada waktu tidur.

“Ini berlaku meskipun mereka telah menerima terapi perencat pam proton (PPI) yang dianggap sebagai rawatan utama GERD. Terdapat juga 66 peratus daripada pesakit yang mengalami ketidakselesaan pada waktu malam disebabkan simptom pedih ulu hati dan ini mengakibatkan gang­guan ketika tidur.

“Justeru itu, 56 peratus daripada pesakit terpaksa menggunakan pelbagai jenis rawatan tambahan untuk mengawal keadaan mereka,” katanya ketika ditemui pada majlis perasmian Dexilant (dexlansoprazole) anjuran Takeda Malaysia Sdn Bhd di ibu negara baru-baru ini.

Dexilant (Dexlansoprazole) adalah perencat pam proton yang baru dengan dua pelepasan ubat dirumuskan untuk penyembuhan dan penjagaan penyakit radang esofagus yang erosif serta penyakit simptomatik refluks gastroesofagus yang tidak erosif.

Bergantung kepada tahap keseriusan GERD pakar kesihatan boleh memperkenalkan PPI sebagai sejenis rawatan jangka panjang apabila terapi asas seperti ubat-ubatan di kaunter (OTC) tidak memadai untuk merawat GERD. PPI bertindak mengurangkan rembesan asid dengan mematikan pam asid dalam perut.

Meskipun menjalani rawatan PPI, GAPS telah mendedahkan hampir separuh daripada pesakit yang dikaji (48 peratus) merasakan simptom GERD telah mengganggu kehidupan mereka.

Hanya 24 peratus daripada pesakit dapat mengawal kesakitan dan ketidakselesaan dialami. Kajian itu juga menunjukkan bahawa hampir 60 peratus daripada pesakit mahukan kawalan simptom penyakit sehingga 24 jam untuk memberi kelegaan pada waktu malam dan 44 peratus pesakit memilih untuk mengambil PPI pada bila-bila masa.

Prof Goh menambah, ramai pesakit GERD di Asia melaporkan tekanan dan produktiviti kerja merosot akibat simptom-simptom mereka dan ini menunjukkan impak GERD terhadap kualiti kehidupan pesakit.

“Oleh itu satu ejen yang memberikan tindakan rawatan untuk jangka masa lebih panjang de­ngan risiko yang minimum untuk simptom kembali terutama pada waktu malam harus disediakan bagi menangani batasan rawatan yang sedia ada,” katanya.

Sementara itu, Prof Emeritus Perubatan, Jabatan Gastroenterologi dan Hepatologi Pusat Sains Kesihatan Universiti Virginia, David A Peura berkata sebagai satu jenis PPI dengan formula DDR, setiap kapsul Dexilant (dexlansoprazole) mengandungi dua jenis granul bersalut enterik.

“Granul-granul ini mempunyai profil pelarutan berbeza yang bergantung pada nilai pH yang direka untuk melepaskan ubat di lokasi yang berbeza dalam saluran gastrousus.

“Granul satu Dexilant (dexlansoprazole) yang me­ngandungi kira-kira 25 peratus daripada dos ubat mula melepaskan ubat dalam bahagian pertama usus kecil pada nilai pH 5.5 dalam tempoh satu hingga dua jam selepas kapsul diambil.

“Sekitar empat hingga lima jam kemudian, granul dua yang mengandungi kira-kira 75 peratus daripada dos ubat memberi pelepasan ubat yang kedua dalam bahagian hujung usus kecil pada nilai pH 6.75,” jelasnya.

Dexilant (dexlansoprazole) boleh didapati dalam kapsul pelepasan yang lewat dalam dos 30 dan 60 miligram dan diambil secara oral sekali sehari dengan atau tanpa makanan. Ia diluluskan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah Malaysia pada awal tahun ini dan boleh didapati di semua hospital dan klinik swasta utama di seluruh Malaysia.

Share this

0 Comment to "KETAHUI MENGAPA SAKIT HULU HATI"

Catat Ulasan