2/04/15

KETAHUI PUNCA BAYI MENANGIS TANPA HENTI


Bayi mempunyai pelbagai ragam serta reaksi antaranya menangis, resah dan tersenyum. Itu cara bayi berkomunikasi atau menunjukkan rasa gembira mahupun tidak selesa dengan situasi yang dialami.

Ramai ibu bapa mula bimbang apabila bayi mereka menangis tanpa henti walaupun sudah melakukan pelbagai cara untuk menenangkan si kecil. Malah, ada bayi yang mampu menangis dalam tempoh lama dan akan berhenti apabila sudah letih atau tertidur.

Menangis secara berterusan adalah masalah biasa bagi bayi baru lahir atau berusia kurang daripada setahun. Menangis adalah satu cara bayi berhubung untuk menunjukkan mereka mempunyai masalah atau tidak selesa.

Menurut perunding tangisan bayi Uswatun Hasanah Mohd Habib, ibu bapa perlu faham dan tahu terdapat tiga kategori bayi iaitu mudah, sensitif dan kolik.

“Kategori bayi yang mudah tidak banyak masalah dan biasanya senang dikawal atau ditenangkan apabila mula menangis. Bayi mungkin menunjukkan keresahan dan tidak mahu diletak selain menangis.

“Kebiasaannya, si kecil akan diam dan berasa selesa apabila sentiasa dibelai atau didukung. Berbeza dengan bayi sensitif dan kolik, si kecil agak sukar ditenangkan. Bayi sensitif banyak menangis, namun akan berhenti apabila ada sentuhan kulit ke kulit dengan ibu.

“Bagi bayi kolik pula, bayi lebih banyak menangis dan susah dikawal walaupun si ibu berada berhampiran dengan anaknya atau pelbagai cara sudah dilakukan kerana untuk menenangkan si kecil itu memerlukan teknik betul,” katanya.

Apabila si kecil tidak tenteram, gelisah dan menangis tanpa henti, ibu bapa mula bimbang kerana tidak mengetahui puncanya.

Bukan sakit, gangguan makhluk halus mahupun sebarang sebab, namun ia adakalanya berkaitan dengan ‘jam tersihir’ atau lebih dikenali sebagai gejala ‘witching hour’.

Ini boleh berlaku dalam kalangan bayi seawal usia dua minggu, namun ia jarang terjadi. Kebiasaannya, ia banyak terjadi kepada bayi apabila mula memasuki usia enam hingga lapan minggu.
Kejadian bayi menangis tanpa henti apabila tiba waktu biasa setiap hari boleh berlarutan sehingga bayi berusia tiga bulan. Namun, bayi kolik akan mengalami keadaan berkenaan hingga usia sekitar lima ke tujuh bulan.

Perkara berkaitan ‘jam tersihir’ masih asing dalam kalangan ibu bapa hari ini. Ia mendapat nama apabila kebanyakan budaya menganggap bayi menangis pada waktu penghujung hari itu dikaitkan dengan unsur sihir yang bukan saja dalam kalangan masyarakat di negara ini namun pemikiran orang Eropah.

Kekerapan bayi menangis tanpa sebab dan tidak dapat ditenangkan itu biasa berlaku pada waktu tertentu di penghujung hari terutama lewat tengah hari, petang dan malam.

Punca bayi meragam
“Apabila bayi sering menangis, ramai mengaitkan masalah berkenaan unsur mistik walaupun hidup dalam dunia serba moden.

“Tidak dinafikan saya juga perlu percaya dengan alam ghaib, namun tidak adil jika kita sering mengaitkan setiap masalah yang berlaku pada bayi dengan unsur mistik hingga ada ibu bapa yang mempercayai perkara khurafat seperti pemakaian tangkal.

“Saya menolak isu bayi menangis disebabkan unsur mistik kerana ia mempunyai penerangan yang jelas puncanya dari sudut sains. Malah, ada kaedah tertentu untuk membantu mengelakkan gejala bayi menangis lama seperti menggunakan cara ‘cuddle cure’ iaitu dengan membedung,” katanya.

Baginya, tidak ada masalah untuk berubat secara tradisional mahupun moden, namun jika ada kaedah tertentu yang logik dari sudut sains untuk menenangkan bayi, tiada salah mencubanya.

Rujuk komuniti bebas kolik untuk dijadikan bukti bagi menyanggah unsur mistik apabila bayi mengalami masalah terutama kerap menangis pada penghujung hari.

Lihat saja etnik orang asli Kung San di tiga daerah iaitu Bostwana, Angola dan Namibia yang tinggal di Gurun Kalahari, Afrika. Selain itu, puak asli di Bali, Indonesia mempunyai adat tersendiri untuk menjaga bayi bagi mengelakkan anak mereka mengalami gejala kolik.

Malah, ada juga kaum asli Banjar yang mengamalkan adat ‘berpukong’ atau menidurkan bayi yang sememangnya popular bagi kaum itu sejak dulu, namun tradisi itu semakin dilupakan.

“Ada tiga sebab utama bayi menangis secara berpanjangan iaitu terlalu penat, rimas dan penyusuan berangkai (cluster feeding). Kebiasaannya, ibu sudah dapat mengagak waktu anak akan menangis yang berlaku hampir sama setiap hari.

“Jika sudah tahu waktu itu, sebaiknya berikan bantuan dengan segera sebelum bayi menangis. Jika ia berlaku tanpa disedari, ibu bapa akan mendapati bayi mereka tidak dapat dibantu atau ditenangkan dengan pelbagai kaedah dan hanya berhenti menangis apabila tertidur.

“Masalah bayi menangis dan meragam dalam tempoh lama boleh dielakkan jika ibu memberi bantuan segera sebelum memasuki zon ‘jam tersihir’,” katanya.

Terlalu penat
Bayi boleh meragam jika terlalu penat. Walaupun bayi masih belum boleh bermain, ramai ibu bapa yang tidak tahu stimulasi tidur yang dialami bayi sudah cukup besar bagi mereka dan ia juga boleh membuatkan si kecil berasa penat.

Secara saintifiknya, otak akan memberikan mesej kepada badan untuk berehat atau tidur apabila penat. Apabila keperluan itu tidak dipenuhi, otak akan menghantar mesej kepada sistem badan yang akan mengeluarkan hormon kortisol (tekanan) dan adrenalin (aktif atau membuatkan badan terjaga).

Dua hormon berkenaan dihasilkan dalam badan menyebabkan hormon melatonin yang menggalakkan tidur akan dikurangkan. Jika ia berlaku, badan yang penat akan kembali segar, namun menyebabkan individu itu berasa tertekan secara tidak langsung.

Orang dewasa boleh mengawalnya namun tidak bayi. Justeru, si kecil akan menunjukkan tindak balas dengan menolak semua bantuan yang diberikan oleh ibu apabila sudah terlalu letih dan terus menangis tanpa mempedulikan sebarang pujukan.

Setiap bayi mengalami tempoh penat yang berbeza misalnya jika bayi bangun awal pagi, tidak mustahil dia boleh rasa penat lebih awal iaitu mungkin lewat tengah hari atau petang.

“Bayi boleh menjadi terlalu penat apabila ibu tidak menyedari anak mereka sudah menunjukkan tanda keletihan awal hingga menyebabkan si kecil resah dan tidak selesa.

“Sebaiknya, segera berikan bantuan kepada bayi apabila melihat ketidakselesaan anak atau tempoh ‘jam tersihir’ semakin hampir dengan menjauhkan si kecil daripada bunyi bising atau masuk ke dalam bilik dengan suasana cahaya malap atau gelap.

“Ini kerana hormon melatonin boleh dimusnahkan atau dikurangkan dengan kehadiran hormon kortisol dan cahaya hingga menyebabkan bayi terjaga serta sukar untuk tidur,” katanya.

Ada tiga cara menggalakkan bayi tidur iaitu suasana cahaya gelap atau malap, bunyian yang menenangkan dan suhu yang bersesuaian (tidak terlalu panas atau sejuk).

Terlalu rimas
Apabila tanda keletihan anak tidak disedari, ia boleh membawa kepada rasa rimas dan tidak selesa terutama apabila perlu melalui suasana bising di sekelilingnya.

Bunyi bising boleh mengganggu bayi terutama apabila si kecil sudah keletihan misalnya kehadiran tetamu yang ramai dan keriuhan orang sekeliling bercakap atau televisyen yang kuat pada lewat petang.

Ia bertambah buruk apabila berlaku dalam tempoh biasa bayi mula meragam dan menangis. Jika ia berlaku, jauhkan bayi daripada suasana bising untuk berehat bagi mengelakkan bayi berasa terganggu dan rimas.

Penyusuan berangkai
Selain itu, kekerapan keperluan menyusu sebelum waktu tidur yang panjang seperti sejam atau dua jam awal membuatkan bayi tidak mahu melepaskan susu.

Ia adalah proses semula jadi yang dilakukan oleh bayi bagi memenuhi bekalan susu sebelum memasuki tempoh tidur yang panjang. Ada ibu yang menganggap bayi mereka cerewet atau meragam kerana tidak mahu melepaskan susu.

Share this

0 Comment to "KETAHUI PUNCA BAYI MENANGIS TANPA HENTI"

Catat Ulasan