7/07/14

WANITA BERISIKO TERKENA JANGKITAN SALURAN KENCING (UTI)

"Ubat semula jadi UTI"

Kepada kaum wanita khususnya tidak boleh mengganggap remeh isu jangkitan saluran kencing iaitu UTI yang boleh memudaratkan lagi kesihatan kepada diri mereka.

Wanita mudah terdedah kepada risiko jangkitan saluran kencing (UTI) dan kira-kira 60 peratus daripada wanita akan mengalami UTI sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka.

Daripada jumlah itu, kira-kira 10 peratus pula kerap dijangkiti iaitu sehingga sebulan sekali. Begitu juga dengan kanak-kanak di bawah usia dua tahun yang lebih mudah dijangkiti UTI disebabkan organ saluran kencing mereka belum matang.

Pasangan baru berkahwin juga mudah terkena UTI iaitu 90 peratus kes disebabkan hubungan seksual, sekali gus boleh menjejaskan bulan madu mereka.

Selain itu, wanita mengandung juga mempunyai 10 peratus risiko dijangkiti tetapi tidak menunjukkan simptom disebabkan perubahan hormon yang membuatkan refluks kencing dan tekanan pada pundi kencing sebaik kandungan memasuki trimester akhir.

Foto
KRANBERI buah penuh khasiat.


Kira-kira 50 peratus daripada wanita yang sudah menopaus turut mudah dijangkiti UTI disebabkan kadar estrogen yang semakin menurun menyebabkan kekeringan di bahagian saluran kencing.

Kurang minum hingga menyebabkan kekurangan air di dalam tubuh juga antara faktor utama yang boleh menyebabkan seseorang mudah dijangkiti UTI.

Kebiasaannya apabila seseorang dijangkiti UTI, doktor memberikannya antibiotik bagi mengekang serangan bakteria pada saluran kencing, sekali gus mengelak berlakunya kerosakan buah pinggang.

Bagaimanapun, penggunaan antibiotik secara tidak bijak dan sewenang-wenangnya hingga ramai yang mengabaikan dos sepatutnya diambil, mendedahkan diri mereka terhadap rintangan antibiotik, seterusnya menyebabkan jangkitan yang sepatutnya mudah dirawat, mampu membunuh.

Rintangan terhadap antibiotik berlaku apabila penggunaannya bukan saja tidak mampu merawat jangkitan, tetapi turut mewujudkan masalah serius sehingga mengancam kemajuan yang sudah dicapai manusia dalam bidang perubatan.

Ini kerana pakar klinikal dan saintis mengambil masa yang lama, ujian demi ujian bagi mencari penawar kepada pelbagai jenis jangkitan. Persatuan Perubatan Malaysia juga baru-baru ini memberi saranan supaya pemberian antibiotik di sektor perubatan swasta dan farmasi dipantau dengan ketat dalam usaha melawan rintangan terhadap jangkitan bakteria.

Pakar urologi, Dr George Lee berkata, berikutan itu tidak mudah untuk mendapatkan antibiotik di negara Eropah bagi mengelak timbulnya masalah rintangan terhadap antibiotik akibat sikap sambil lewa pesakit yang tidak menghabiskan dos dibeli sendiri dari farmasi atau didapati dari klinik swasta.

Katanya, pengambilan antibiotik sewenang-wenangnya bagi merawat jangkitan tanpa mengikut dos yang betul serta dilakukan secara tidak bertanggungjawab boleh menjejaskan kesihatan masyarakat secara umum.

“Antibiotik yang sudah dihasilkan memang mampu melawan jangkitan tetapi sikap individu itu sendiri yang menyebabkan berlakunya rintangan terhadap tindakan antibiotik,” katanya pada sidang media, baru-baru ini.

Turut hadir, pakar perubatan Dr Khor Joo Guan dan pensyarah Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Ong Teng Aik.

Berikutan itu, alternatif lain yang boleh diamalkan adalah dengan pengambilan jus buah kranberi yang sememangnya terbukti mampu menghalang UTI dan memastikan kesihatan saluran kencing.

Bukan saja rasanya lazat terutama apabila diminum sejuk, jus kranberi satu anugerah alam semula jadi yang mempunyai kemampuan hebat mencegah UTI dan alternatif kepada antibiotik.

“Jus kranberi juga sesuai untuk wanita mengandung kerana ia bukan ubat tetapi berfungsi menjaga saluran kencing supaya ia kekal sihat kerana UTI boleh memberi risiko kepada kandungan.

“Selain mengelak UTI, jus kranberi turut mampu menghalang pembentukan batu karang dalam buah pinggang serta menjaga kesihatan mulut, gigi dan jantung,” katanya.

Menurut Dr Lee, komponen semula jadi antioksidan dikenali sebagai Proanthocyanidins (PAC) yang terkandung di dalam buah kranberi dipercayai mampu membantu ‘menewaskan’ bakteria berbahaya tanpa mengganggu bakteria baik ketika berlakunya jangkitan.

Katanya, data saintifik menunjukkan PAC mampu menghalang bakteria seperti E coli daripada melekat pada selaput pada tubuh manusia, seterusnya membantu ia disingkirkan daripada tubuh.

“Selain itu, kehadiran PAC juga mengurangkan lekatan patogen serta bentuk sel membrannya. PAC berperanan melindungi tubuh dan membuang sebarang radikal bebas ketika berlakunya jangkitan dan kandungan polifenol yang tinggi dalam kranberi bagi mengurangkan percambahan mikrob.

“Jus kranberi kaya dengan vitamin C, asid salisilik dan mineral penting seperti magnesium, zat besi dan zink. Ia dikategorikan sebagai makanan hebat untuk tubuh, apatah lagi secawan kranberi hanya mengandungi 25 kalori,” katanya.

Kebaikan kranberi yang lain termasuk menghalang beberapa jenis kanser, meningkatkan sistem imunisasi tubuh serta mengurangkan tekanan darah tinggi. Kranberi boleh dinikmati dalam pelbagai bentuk dan sekiranya membeli jus, pastikan ia 100 peratus jus kranberi tanpa gula.


INFO

Simptom UTI:
• Rasa sakit atau terbakar apabila membuang air kecil.
• Rasa seperti perlu kencing lagi walaupun tidak ada air kencing yang keluar.
• Sakit di bahagian bawah perut.
• Air kencing berwarna keruh, merah jambu atau merah dan berbau busuk.
• Sakit di satu bahagian di bawah tulang rusuk.
• Demam atau rasa kesejukan.

Segera dapatkan rawatan jika:
1. Demam, loya dan muntah diiringi rasa sakit di bawah tulang rusuk.
2. Anda menghidap kencing manis, ada masalah buah pinggang atau sistem imunisasi lemah.
3. Berusia lebih 65 tahun.
4. Mengandung.

Share this

0 Comment to "WANITA BERISIKO TERKENA JANGKITAN SALURAN KENCING (UTI)"

Catat Ulasan