2/07/14

KES LOLA DEDAH KEPINCANGAN INSTITUSI KEKELUARGAAN


Sikap tidak peduli, pentingkan diri antara penyebab tragedi 

Hampir seminggu berlalu, kes remaja kurang upaya, Muhammad Firdaus Dullah terus dipaparkan media massa. Kisahnya meruntun jiwa satu Malaysia, turut mendapat tempat dalam media sosial. 

Banyak pendedahan, luahan rasa dan pelbagai komen berbaur pujian, hinaan dan kebencian terhadap tindakan ibunya, Lolanopita Sadi, 40, lebih dikenali sebagai Lola turut mewarnai laman sesawang dan media sosial termasuk blog sosial serta peribadi. 

Seperti beberapa isu semasa sebelum ini, isu ini turut ‘dimeriahkan’ oleh wartawan tidak bertauliah yang mengulas sampai ke tahap fitnah. 

Turut mengambil bahagian selebriti yang kononnya serba tahu akhirnya memakan diri dan mengundang kutukan ramai. 

Kisah Muhammad Firdaus bukan mengenai diri beliau dan ibunya saja, tetapi kepincangan sistem kekeluargaan, masyarakat setempat dan mendedahkan isu berkaitan. 

Dari satu sudut yang lain, ramai yang marah, kecewa dan geram dengan tindak-tanduk ibu kandung Muhammad Firdaus yang sudah didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban, atas dua pertuduhan iaitu mengabaikan dan meninggalkan anak tanpa pengawasan, Jumaat lalu. 
Kata orang kucing pun tahu sayang anaknya, bagaimana seorang manusia sanggup berbuat begitu pada anak kandung sendiri lebih-lebih lagi Muhammad Firdaus adalah orang kurang upaya (OKU) yang menghidap celebral palsy. 

Tindakan ibu dikecam 
Tiada siapa yang tahu apa sebenarnya berlaku sehingga ibu kandung itu sanggup bertindak sedemikian rupa. 

Benarkah beliau sayangkan anaknya dan jika sayang mengapa mengabaikan anak sedemikian rupa, kebuluran dan sakit di rumah sendiri. 

Tiada siapa yang tahu gelodak dalam jiwa Lola kerana beliau juga menjadi isteri kedua dan menurut cerita, suaminya sendiri jarang menjenguknya walaupun mereka dikurniakan seorang anak lelaki, kini berusia tujuh tahun. 

Selain itu, Lola menyatakan beliau tidak tahu bagaimana hendak mendapatkan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). 

Sekali pandang, jawapan Lola adalah alasan orang yang mahu melepaskan diri untuk tidak dipersalahkan. 

Menurut pakar psikologi, kemungkinan Lola menghadapi tekanan perasaan kerana tiada sokongan keluarga, termasuk suami untuk menjaga dua anaknya termasuk Muhammad Firdaus yang cacat. 

Mungkin ada benarnya, kerana sejak kisah ini dipaparkan tiada berita atau pihak yang tampil mengakui mereka keluarga Lola mahupun bekas suaminya yang sudah meninggal dunia. Hanya bekas pengasuh Muhammad Firdaus saja yang tampil. 

Sekali pandang memang nampak Lola sepatutnya tiada masalah kewangan kerana suami masih memberikan nafkah dan beliau bekerja. 

Kes buka mata masyarakat 

Kisah duka ini membuka mata masyarakat mengenai kepincangan warga kawasan perumahan berkenaan, selain kelemahan pemimpin masyarakat dan sikap tidak ambil tahu jiran tetangga. 

Berdasarkan lokasi, kisah ini bukannya berlaku di bandar besar sebaliknya pinggir bandar, dengan suasana komuniti masyarakat masing-masing bersikap tidak mahu ambil tahu hal orang lain. 

Dari sudut lain, sudah tiba masanya JKM memikirkan cara masyarakat umum terutama mereka yang ada anak OKU boleh berhubung dengan mereka. 

Memang benar sudah banyak usaha dibuat, malah terbaharu JKM sendiri turun padang buat bancian dan mencari golongan sedemikian. 

Usaha perlu ditingkatkan bagi mewujudkan peraturan mewajibkan hospital melaporkan terus kepada JKM berhubung bayi OKU yang lahir untuk didaftarkan terus dengan jabatan itu. 

Peraturan yang sama juga diguna pakai jika ada kes baharu berkaitan OKU yang disahkan akibat kemalangan atau baharu disahkan kecacatannya. 
Cara berkenaan lebih praktikal dan kemungkinan soal tidak mengetahui cara berhubung dengan JKM dapat diatasi. 

Satu lagi yang perlu difikirkan adalah bagaimana pegawai JKM boleh lebih kerap turun padang untuk melawat mereka yang berdaftar bagi memantau keadaan kesihatan, kehidupan dan kebajikan mereka. 

Aspek keluarga OKU yang berdaftar juga perlu dipantau JKM supaya kes seumpama ini tidak berulang. 

Apa pun, jalan penyelesaian perlu dicari dalam usaha memastikan kebajikan dan nasib OKU terus terbela di negara ini dan peranan jiran tetangga dan masyarakat setempat dalam isu kebajikan komuniti juga dapat ditingkatkan. 

Share this

0 Comment to "KES LOLA DEDAH KEPINCANGAN INSTITUSI KEKELUARGAAN"

Catat Ulasan