2/07/14

MENGAPA SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU??

Ajar anak mengaji

Bagi wanita berkerjaya, melalui rutin harian yang ‘menyesakkan’ setiap hari sering dianggap perkara biasa. Bangun seawal jam 5 pagi, menyediakan sarapan anak ke sekolah dan kemudian ke pejabat. Apabila pulang ke rumah, mereka perlu menyediakan hidangan makan malam, mengajar anak membuat kerja sekolah dan menyelesaikan kerja rumah.

Ini menyebabkan kebanyakan wanita berasa mereka tiada masa untuk diri sendiri seperti membuat kek, menjahit atau berkebun serta membelai wajah dan tubuh di spa.

Bagi wanita yang tidak mempunyai pembantu rumah, sudah pasti harapan kepada suami untuk membantu. Namun ada yang tidak bernasib baik apabila suami kurang memberikan kerjasama. Mungkin bagi yang mempunyai seorang anak tidak menjadi masalah kerana masih mampu mengurus keluarga tetapi bayangkan jika punya dua, tiga atau empat anak.

Kesibukan yang tiada kesudahan ini sudah pasti sedikit sebanyak menggang­gu tugasan ibu dalam menyediakan masa berkualiti bersama anak-anak. Akibatnya, peranan yang sepatut­nya dimainkan mereka tidak dapat dijalankan dengan sempurna disebabkan kekangan masa.

HUSNA bersama suami dan anak mereka, Ammar dan Alana.

Sebagai contoh ramai ibu ingin mengajar anak mereka mengaji al-Quran, namun akibat pengurusan masa yang tidak cekap, tugasan ini diserahkan kepada ustazah di sekolah atau surau.

Berbeza bagi ibu kepada dua anak yang juga pensyarah perakaunan di sebuah universiti swasta, Husna Haron, 32, apabila mampu mengubah rutin seharian menjadi lebih cekap sehing­ga mampu mengajar anak sulungnya, Ammar El-Heqq Ubaidillah, 5, membaca al-Quran pada usia empat tahun.

Jelasnya, walaupun dia bukan ustazah atau orang yang mahir dalam bidang agama, dia sudah menetapkan matlamat ingin ­mengajar anak sendiri. Baginya, untuk mengajar anak mengaji cukup sekiranya mampu membaca dengan baik.

Menceritakan pengalaman ketika kelahiran anak pertama, dia yang tinggal berasingan dengan suami, Ubaidillah Ambiah berasa masih mampu menguruskan anak berseorangan di Johor Bahru.

“Namun selepas kelahiran anak kedua, Alana El Khaliqq, hidup saya menjadi huru-hara. Banyak masa dihabiskan dengan kerja dan anak-anak sehingga tiada masa untuk diri sendiri. Saya mencari puncanya.

“Oleh kerana saya me­nyusukan badan untuk kedua-dua anak, jadi aktiviti harian saya padat dengan mengepam susu empat kali sehari bagi memastikan bekalan mencukupi. Ini menyebabkan saya terpaksa bangun lebih awal sedangkan itulah kelemahan saya,” katanya.

Dari situ, Husna mula membuat jadual harian agar kehidupan menjadi lebih sistematik. Setiap kali apabila terpaksa membeli makanan di kedai, dia rasa sangat ­bersalah sedangkan dia boleh menyediakan ­hidangan sihat untuk keluarga.

Husna yakin dia mampu melakukan­nya dan akhirnya dia membuat analisis aktiviti harian di rumah.

“Saya mencari ruang yang boleh menjimatkan masa. Saya ‘selongkar’ seluruh rumah dan menghurai rutin harian sehingga menemui punca sebenar mengenai pengurusan masa iaitu ­dengan mengubah sistem di rumah.

“Umpamanya kita makan di restoran terkenal ­dengan pelanggan yang ramai. Perkhidmatannya bagus dan makanan sampai ­cepat. Tetapi ada juga restoran yang pelanggan tidak ­ramai tetapi makanan lambat. Saya bandingkan kedua-duanya dan menemui­ ­jawapan yang berkaitan pengurusan masa,” kata­nya.

Jelas Husna, untuk membuat perubahan dia mengkaji daripada pelbagai aspek di rumah. Perkara yang membuatkan dia lambat termasuk membuat pengubahsuaian beberapa perkara seperti mengemas di dapur, almari, bilik tidur dan bilik air selain me­nyediakan menu untuk seminggu, jadual mengemas rumah dan mengajar anak mengaji al-Quran.

“Hasilnya memang ­sangat mengujakan kerana saya mampu menguruskan rumah tangga dengan lebih baik dan ada ruang untuk diri sendiri. Lebih penting, saya dapat mengajar al-Quran untuk Ammar ketika dia berusia dua tahun,” katanya.


Luang masa ajar al-Quran setiap hari

Menurut Husna, sejak dari dalam kandungan dia sudah mendedahkan anaknya dengan bacaan al-Quran dan berazam untuk mengajar sendiri anaknya. Oleh itu, sejak berusia dua tahun Ammar didedahkan dengan Iqra menerusi laman YouTube selama 10 minit sehari.

“Pada masa sama, saya juga mengajar menerusi kad imbasan secara tidak formal ketika bermain. Lama-kelamaan Ammar sudah biasa dan dia sendiri meminta untuk membaca Iqra,” katanya.

Sejak membuat pe­ngubahsuaian jadual, dia mempunyai masa dan dapat mengajar Ammar setiap hari. Apa yang penting, ­aktiviti lain tidak terjejas dan dia dapat menguruskan keluarga dengan lebih cekap.

Walaupun menyediakan jadual waktu untuk diri sendiri dan anak, jadual hanya sebagai garis panduan bagi membolehkan dia merancang kerja seharian di rumah.

“Dengan berpandukan jadual, hari terisi ­dengan aktiviti lebih berfaedah. Masa lebih berkualiti ­dengan anak-anak. Saya dan suami langsung tidak mengehadkan waktu bermain mereka, sebaliknya menerapkan belajar sambil bermain. Secara tidak langsung mereka lebih bersemangat mengaji kerana selepas itu dapat bermain pula,” katanya.

Dengan segala usaha yang dilakukan Husna dan suaminya, pada usia empat tahun Ammar sudah boleh membaca al-Quran dengan lancar dan mampu menghafal surah terpilih. Teknik yang sama turut diterapkan kepada Alana sejak berusia enam bulan.


Bukukan pengalaman

Menyedari ingin berkongsi dengan semua ibu mengenai cara pe­ngurusan masa yang cekap serta ­mengajar anak me­ngaji ­dengan cara tersendiri, Husna membukukan semua pengalamannya dalam bentuk e-Book atau buku ­elektronik, Revamp Your Routine yang boleh diperoleh menerusi laman sesawang www.efficient2me.com berhalaman 88 muka surat.

“Dalam e-Book berbahasa Melayu ini terdapat pelbagai panduan berguna untuk wanita berkerjaya atau suri rumah mengenai pengurusan masa dengan cekap. Bagi mereka yang mendapatkannya akan menerima panduan ­terkini pada setiap bulan, video serta menyertai forum dan Facebook,” katanya.

Untuk pengurusan masa sepanjang Ramadan, Husna turut menyediakan e-Book panduan sepanjang ­Ramadan yang menyediakan teknik khatam al-Quran, kebaikan bersedekah serta mendapat lebih banyak ganjaran pahala dengan melakukan amal ibadat dan pada masa sama tidak mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga.

“Insya-Allah dengan panduan ini semoga ibu-ibu mampu menguruskan keluarga dengan lebih cekap dan berkesan. Paling penting ibu dapat memberikan masa berkualiti dengan anak dan dapat mendidik mereka berteraskan al-Quran dan hadis,” katanya yang gemar bermotosikal bersama suami apabila ada masa terluang.


Jangan biarkan beban pada isteri

Bagi Ubaidillah pula, ting­gal berasingan dengan isteri selama dua tahun menyebabkan dia tiada pengalaman menguruskan rumah tangga. Ini kerana setiap kali bertemu pada hujung minggu, semua kerja rumah disiap­kan isterinya manakala rumah berada dalam keadaan bersih dan kemas kerana Husna sendiri sangat sistematik.

“Peluang tinggal bersama selepas kelahiran anak kedua, saya mula memahami perasaan seorang isteri yang bukan saja sibuk di rumah tetapi di pejabat. Oleh kerana saya sering bekerja di luar daerah selama dua atau tiga bulan, ini menyebabkan saya banyak mengambil alih tugas isteri terutama dalam hal penjagaan anak apabila pulang ke rumah. Ini kerana saya ingin mengambil peluang untuk rapat dengan anak dan tidak mahu ada jurang antara kami. Saya juga membantu Husna membuat kerja rumah seperti membasuh, melipat baju dan ­mengemas rumah,” katanya.

Bagi meringankan tugas isteri, suami seharusnya membantu isteri terutama dalam hal penjagaan anak atau perkara mudah seperti membasuh dan melipat baju. Walaupun nampak ringan, ia banyak mengurangkan bebanan isteri terutama pada bulan puasa ini.

“Sebagai wanita berkerjaya, isteri mempu­nyai tugasan berat di rumah iaitu ­menyediakan juadah berbuka dan bersahur. Isteri juga sudah tentu mahu mengambil peluang beramal ibadat seperti bertarawih atau bertadarus al-Quran. Jadi pengurusan masa sangat penting.

“Diharap dengan adanya e-Book panduan Ramadan, ia dapat memberikan satu gambaran baru bagaimana wanita boleh menguruskan rumah tangga dan pada masa sama mencari banyak pahala,” jelasnya.

Share this

0 Comment to "MENGAPA SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU??"

Catat Ulasan