14/07/14

JANGKITAN KULAT KUKU

"Fungus perosak kuku"

Memiliki kesihatan dan kecantikan kulit tangan terutama kuku impian setiap insan kerana selain wajah, tangan anggota badan yang sering menjadi perhatian umum.

Ia dikatakan lambang keprihatinan seseorang dalam menjaga kebersihan dan kesihatan diri secara keseluruhan.

Begitupun, menjaga kesihatan dan kecantikan ­tangan terutama kuku sering diabaikan menyebab­kan ia mudah mengalami jangkitan.

Golongan paling kurang bernasib baik adalah suri rumah yang kerap ­menggunakan tangan (secara tidak langsung kuku) mereka untuk melakukan pelbagai tugasan termasuk membasuh pinggan, ­mangkuk dan pakaian.

JANGKITAN mengubah warna kekuningan kepada kehijauan.

Proses berulang kali ­setiap hari itu menyebab­kan kuku yang dibina ­daripada zarah lembut, kulit dan isi sekelilingnya mengembang dan mudah dijangkiti bakteria dan kulat.

Kesannya kuku hilang sinar dan kelihatan tidak sihat, sekali gus menjejaskan keyakinan terutama ketika berada di khalayak ramai.

Perunding Dermatologi Hospital Kuala Lumpur, Dr Noor Zalmy Azizan berkata, masalah kuku yang biasa­nya sering dialami masyarakat di negara ini ialah jangkitan kulat atau dikenali sebagai fungi (Onychomycosis) dan Paronychia iaitu jangkitan tisu lembut di sekeliling kuku.

Fungi adalah organisma mikroskopik yang tidak memerlukan cahaya untuk membiak namun ia lebih cepat membiak dalam keadaan yang lembap dan basah. 

Menurut Dr Noor Zalmy, jangkitan berkenaan akan mengubah struktur asal kuku dan menjadikan ia rapuh, mudah terkopek ­serta kehilangan bentuk asal.

“Ia juga mengubah bentuk kuku, bertukar warna ke warna kekuningan atau kehijauan selain terangkat daripada lantai kuku me­nyebabkan pesakit berasa sakit.

“Memburukkan lagi keadaan, jangkitan kulat juga menyebabkan timbul masalah bau yang kurang menyenangkan,” kata­nya ketika ditemui pada majlis pelancaran ubat jangkitan kulat kuku, Loceryl di ibu negara, baru-baru ini.

Dr Noor Zalmy berkata, fungi yang biasa menyerang kuku tergolong dalam kumpulan dermatophyte, yis atau mould (kulat).

Dianggarkan 18 peratus daripada populasi dunia mempunyai masalah jangkitan kulat berkenaan.

“Mengikut Laporan Perbincangan Meja Bulat Onychomycosis Asia Teng­gara (2002), kira-kira 54 peratus rakyat di negara ini dijangkiti kulat yis Candida, kulat mould (24 peratus) dan kulat dermatophyte (22 peratus).

“Ia boleh memasuki kulit melalui luka kecil atau bukaan antara kuku dan lantai kuku dan mula menimbulkan masalah jika kuku terdedah kepada keadaan panas atau lembap secara berterusan,” katanya.

Jangkitan kulat pada kuku biasanya dialami warga emas namun pesakit diabetes atau pembawa virus HIV juga mempunyai risiko tinggi untuk mengalaminya.

Terdapat beberapa faktor lain yang boleh meningkatkan risiko mendapatkan jangkitan berkenaan antaranya amalan memakai kasut dalam tempoh terlalu lama selain terdedah kepada cuaca lembap dan panas berterusan.

Selain itu, kekura­ngan zat, terdedah kepada bahan kimia, kesan sampi­ngan penyakit dan terlalu kerap melakukan rawatan merias kuku (manicure atau pedicure) sehingga ia ­hilang kelembapan semula jadi juga boleh ­mendatangkan masalah pada kuku.

Dari segi perubatan pula, penghidap kencing manis atau individu yang mempunyai daya tahan yang lemah juga terdedah kepada jangkitan berkenaan.

Masalah kulat kuku lebih serius dalam ­kalangan pesakit kencing manis kerana darah yang manis itu senang dijangkiti segala jenis jangkitan kuman bukan saja kulat tetapi juga bakteria yang ­lebih susah untuk diubati.

Selain daripada jangkitan pada kuku, pesakit kencing manis juga sering mengalami jangkitan kulat pada kulit di celah jari.

Disebabkan itu, pesakit kencing manis disaran memeriksa kaki atau tangan setiap hari supaya sebarang kecederaan boleh dikesan awal.

“Jadi, sebaik mengesan ada tanda awal jangkitan fungus seperti bintik putih atau kuning pada kuku, segera berjumpa doktor bagi mendapatkan rawatan bagi mengelak kerosakan kekal,” katanya.

Dr Noor Zalmy berkata, serangan kulat atau fungus pada kuku juga biasanya sukar dirawat, kerap ­berulang dan memakan masa lama untuk dirawat. Jangkitan kuku kaki mung­kin memerlukan lebih daripada lapan bulan untuk dirawat.

Ia menyebabkan ramai penghidap jangkitan itu menderita secara fizikal dan emosi.

“Kebanyakan mereka ­sering mengasingkan diri dan kurang bersosial kerana kurang yakin ­dengan penampilan diri. Lebih me­nyedihkan, pesakit juga disalah anggap sebagai tidak menjaga kebersihan dan memberi kesan pertemuan pertama yang tidak elok,” katanya.

Namun, menurutnya, masalah jangkitan itu masih boleh dikawal melalui penjagaan rapi dan penggunaan ubat secara teratur.

Individu yang mengalami masalah jangkitan fungus mungkin disaran mengambil ubat sistemik ­antifungus yang turut membantu meng­galakkan pertumbuhan kuku baru selepas ­bebas daripada jangkitan.

“Selain itu, ubat sapu (lakuer) juga satu daripada rawatan topikal yang selamat untuk digunakan dan jarang mempunyai kesan sampingan seperti ubat sistemik antifungus yang dimakan.

“Ini kerana kebanyakan rawatan kuku mengambil masa sehingga beberapa bulan untuk mendapatkan kesannya. Jadi pesakit perlu bersabar untuk melihat pertumbuhan kuku baru,” katanya.

Share this

0 Comment to "JANGKITAN KULAT KUKU"

Catat Ulasan