2/09/16

JANGKITAN TRAKOMA MAMPU BUAT ANDA JADI BUTA


Penyakit mata, trakoma, adalah jangkitan penyebab utama kebutaan di seluruh dunia. Jangkitan pada mata disebabkan bakteria, Chlamydia trachomatis, ini menyebabkan kira-kira 1.9 juta penduduk dunia kehilangan deria penglihatan, malah ia turut menjadi masalah kesihatan awam di 42 negara.

Jangkitan trakoma disebarkan menerusi sentuhan titisan air daripada mata dan hidung individu yang dijangkiti terutama kanak-kanak. Malah, bakteria jangkitan juga disebarkan kepada orang lain daripada pembawaan vektor seperti lalat yang menghurung pesakit trakoma.

Berdasarkan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), trakoma adalah penyakit biasa dialami kanak-kanak prasekolah atau berusia lima tahun ke bawah dengan kadar kekerapan antara 60 hingga 90 peratus. Jangkitan akan menjadi kurang kerap dan lebih singkat dengan pertambahan usia.

Kawasan yang dikenal pasti mengalami masalah trakoma adalah di benua Afrika dan Asia iaitu bahagian pedalaman yang kekurangan sumber air bersih, kelemahan sistem sanitasi, kualiti penjagaan kesihatan yang rendah dan bilangan penghuni rumah yang padat.


Jangkitan trakoma kali pertama tidak menyebabkan kebutaan sebaliknya mengakibatkan kemerahan pada mata atau konjuktivitis, namun masalah mata menjadi lebih buruk jika jangkitan berlaku berulang-kali. Pada peringkat ini, bahagian dalam kelopak mata akan berparut teruk sehingga ia termasuk ke dalam mata mengakibatkan geseran antara bulu mata dengan bebola mata (trachomatous trichiasis).

Sentuhan antara bulu mata dengan bebola mata menyebabkan calar yang teruk pada kornea mengakibatkan kesakitan dan mata menjadi sensitif kepada cahaya. Jika dibiarkan tanpa rawatan, keadaan ini mengakibatkan kornea menjadi legap yang menjejaskan pandangan seterusnya kebutaan.

Program penghapusan penyakit ini di negara endemik sedang dilaksanakan menggunakan strategi dikenali sebagai SAFE yang disyorkan oleh WHO. Strategi itu terdiri rawatan dan pencegahan seperti pembedahan untuk pesakit yang berada di tahap kebutaan, pemberian antibiotik untuk menangani jangkitan, kebersihan muka dan pendidikan persekitaran terutama meningkatkan tahap kebersihan air dan sanitasi diri.

Share this

0 Comment to "JANGKITAN TRAKOMA MAMPU BUAT ANDA JADI BUTA"

Catat Ulasan