8/09/16

BOLEH PEKAK JIKA GEGENDANG TELINGA BOCOR ATAU PECAH


Terdapat tiub atau corong yang menghubungkan telinga tengah dengan kerongkong manusia. Ia sangat dipengaruhi oleh tekanan persekitaran atau tekanan atmosfera. Telinga tengah dipisahkan dengan telinga luar oleh gegendang telinga.

Gegendang telinga boleh pecah disebabkan perubahan tekanan pada atmosfera. Contohnya bagi mereka yang turun dari tempat tinggi secara mendadak seperti dalam kapal terbang, turun dari gunung atau kawasan tanah tinggi.

Ia juga boleh berlaku kepada penyelam skuba selain berlaku akibat terdedah pada bunyi yang kuat. Dalam kebanyakan kes, tekanan atmosfera yang berubah secara mendadak menyebabkan peningkatan tekanan dalam telinga tengah seterusnya menyebabkan gegendang telinga bocor atau pecah kerana ia tidak dapat menampung tekanan berkenaan.

Pesakit akan mengalami sakit telinga yang teruk disertai darah keluar dari corong telinga. Darah yang keluar akan menitis sedikit demi sedikit.

Selain daripada itu pesakit mengalami pening dan loya. Ini disebabkan oleh gangguan secara tidak langsung pada bahagian telinga yang juga berfungsi sebagai sistem keseimbangan badan.

Pendengaran juga akan terjejas pada bahagian telinga yang bocor. Ini disebabkan gegendang telinga yang tidak bergetar seperti biasa untuk menyampaikan denyutan kepada telinga tengah dan saraf ke otak. Ada kala pesakit mendengar bunyi bising berdesing yang tidak selesa pada bahagian telinga berkenaan.

Ketika pemeriksaan awal di klinik atau wad kecemasan, kebiasaannya gegendang telinga yang bocor tidak dapat disahkan. Ini kerana darah pada corong telinga luar akan mengganggu pandangan doktor untuk melihat gegendang telinga.

Oleh itu, pakar atau doktor di jabatan telinga, hidung dan tekak (ENT) terpaksa menyedut keluar darah dan ketulan daripada corong telinga luar. Selepas itu barulah kebocoran pada gegendang telinga dapat dikenal pasti.

Selain itu, ketika pemeriksaan, kemungkinan lain selaku penyebab telinga berdarah juga dapat dikesan. Dalam kebanyakan kes, gegendang telinga yang bocor akan sembuh atau tertutup sepenuhnya lepas beberapa minggu. Paling utama ialah memastikan telinga sentiasa kering untuk mengelakkan jangkitan kuman.

Ada kala ubat titisan telinga mengandungi antibiotik atau antibiotik diberi sama ada untuk dimakan atau suntikan bagi mengelakkan jangkitan kuman yang boleh melewatkan proses penyembuhan juga mengeruhkan keadaan.

Pendengaran akan baik seperti sedia kala sebaik sahaja kebocoran gegendang telinga tertutup sepenuhnya. Jika ini tidak berlaku, pesakit perlu menjalani pembedahan untuk menutup kawasan bocor itu.

Share this

0 Comment to "BOLEH PEKAK JIKA GEGENDANG TELINGA BOCOR ATAU PECAH"

Catat Ulasan