6/09/16

ADAKAH TAPAK KAKI ANDA NORMAL ATAU LUAR BIASA?


Setiap individu memiliki bentuk tapak kaki berbeza. Ada yang memiliki jenis tapak kaki melengkung, sederhana rata, rata sepenuhnya atau bengkok ke dalam.

Mungkin ramai yang tidak tahu jenis bentuk kaki masing-masing sehinggalah mula sakit dan tidak selesa yang akhirnya memaksa individu terbabit melakukan pemeriksaan kaki atau bertemu pakar perubatan.

Hakikatnya, individu yang memiliki tapak kaki sederhana rata, rata sepenuhnya dan bengkok ke dalam adalah individu mempunyai pelbagai masalah kaki. Manakala bagi mereka yang mempunyai tapak kaki melengkung tidak perlu risau kerana bentuk kaki jenis itu normal.

Menurut Pakar Orthotik Myortho Datuk Dr Edmund Lee, di negara ini kebiasaannya ramai individu yang mengalami masalah bentuk tapak kaki rata sepenuhnya.

Masalah itu disebabkan faktor keturunan, pemakaian kasut yang tidak sihat dan otot kaki tidak kuat.

“Individu yang mempunyai jenis tapak kaki rata sepenuhnya bakal berdepan masalah kesihatan apabila meningkat dewasa dan seterusnya ketika tua.

“Ini kerana jenis tapak kaki rata sepenuhnya ialah satu bentuk kecacatan kaki, namun jangan risau kerana kecacatan ini boleh diperbetulkan dan diatasi,” katanya.

Menurutnya, masalah terbabit boleh diperbetulkan sebelum individu terbabit berusia 14 tahun kerana ketika itu tulang masih lembut dan boleh dibentuk semula.

“Bagaimanapun, sekiranya masalah ini tidak diperbetulkan sehingga individu itu dewasa, mereka akan kekal dengan keadaan kaki itu selama-lamanya.

“Keadaan itu bukan saja memberi tekanan kerana perlu menanggung kesakitan dalam tempoh lama malah lebih membimbangkan apabila ia bakal memberi kesan negatif terutama kepada kesihatan individu itu,” ujarnya.

Normal atau luar biasa

Menurut Dr Lee, berdasarkan keadaan itu, ibu bapa atau golongan dewasa seharusnya memainkan peranan dengan bersikap lebih prihatin memantau perkembangan tapak kaki anak sama ada normal atau luar biasa kerana jenis atau kecacatan kaki hanya boleh dilihat selepas berusia lima tahun.

Mengenai komplikasi kesihatan bagi individu yang mempunyai tapak kaki rata sepenuhnya, Dr Edmund berkata, golongan itu akan mengalami masalah kesakitan seperti sakit pada tumit, tulang kering, tulang belakang, leher, lutut, postur badan yang tidak seimbang dan pergerakan jalan yang tidak cantik.

“Semua kesakitan akibat kecacatan itu hanya akan dirasai selepas individu terbabit meningkat dewasa kerana ia tidak terlihat ketika individu itu masih kanak-kanak.

“Lama-kelamaan individu terbabit akan berterusan berasa sakit kerana keadaan kaki akan bertambah teruk sekiranya ia tidak ditangani dengan betul,” katanya.

Tambahnya, kaki rata merujuk kepada keadaan gerbang atau lengkungan kaki tersentuh sepenuhnya atau hampir lengkap pada tanah ketika individu itu berdiri.

“Bagi individu yang memiliki tapak kaki rata, pemilihan kasut sangat penting dengan mengikut saiz kaki kerana sekiranya tidak dilakukan dengan betul, ia menyebabkan kesakitan serta berdepan dengan masalah penjajaran kaki.

“Individu yang mengalami masalah tapak kaki rata, ketika berjalan atau berdiri, beban tekanan dan lebihan tenaga akan tertumpu sepenuhnya kepada tapak kaki yang akan menyebabkan kaki berasa sakit,”ujarnya.

Selain itu, individu yang mengalami masalah tapak kaki rata sepenuhnya bakal menghadapi kesukaran untuk berjalan atau berdiri terlalu lama.

Kasut dan pelapik kasut sesuai

Menurut Dr Lee, kecacatan tapak kaki rata boleh diperbetulkan tanpa sebarang pembedahan, sebaliknya ditangani dengan penggunaan kasut atau pelapik kasut yang sesuai dengan kaki.

Bagaimanapun, katanya, tidak semua pelapik kasut sesuai dengan setiap orang kerana keperluan yang berbeza-beza.

“Majoriti masyarakat Malaysia cenderung memilih kasut tanpa mengukur kaki mereka terlebih dulu. Sebenarnya, apa yang mereka perlu lakukan adalah menyarungkan kaki terus ke dalam kasut.

“Apabila memilih kasut, jangan pilih kasut yang muat-muat dengan kaki dan pilihlah saiz longgar sedikit, sekurang-kurangnya lebihkan dua jari pada bahagian hadapan kasut supaya jari-jemari kaki tidak tersekat serta boleh digerakkan,” katanya.

Dia turut memberi panduan supaya mencuba kasut dengan kaki kanan terlebih dahulu kerana kaki kanan lebih besar saiznya daripada kaki kiri ketika membeli kasut.

“Salah satu faktor terjadinya masalah tapak kaki rata sepenuhnya ialah pemakaian kasut yang tapaknya terlalu lembut.

“Oleh itu, mereka yang mengalami masalah kaki digalakkan bertemu dengan pakar ortotik bagi menjalani rawatan manakala kesedaran mengenai penjagaan kaki dari awal amat penting supaya tidak memudaratkan,”ujarnya.

Share this

0 Comment to "ADAKAH TAPAK KAKI ANDA NORMAL ATAU LUAR BIASA?"

Catat Ulasan