1/07/16

DIFTERIA BOLEH BAWA MAUT JIKA TIDAK TERIMA IMUNIASI LENGKAP


SUHU badan yang agak panas, dengan tangisan tanpa henti, batuk dan nafas yang seolah-olah tidak lancar – seorang bayi boleh membuatkan mana-mana ibu gusar. Pada mulanya Puan Siti (bukan nama sebenar) menyangka keadaan itu mungkin kerana anaknya sedang demam panas biasa atau proses pembesaran.

Kegusaran Puan Siti bertambah dan terlintas persoalan di hati mungkinkah sesuatu yang lebih serius? Dia dan suami lantas segera membawa bayi mereka ke hospital pakar berdekatan.

Jika anda seorang ibu atau bapa, pasti anda akan melakukan tindakan sama seperti Puan Siti.

Setelah mendapatkan pemeriksaan doktor, anak Puan Siti didapati sakit kerongkong. Kemudian doktor bertanya kepada Puan Siti dan suaminya adakah anak mereka sudah mendapatkan imunisasi yang lengkap? Menurut doktor tersebut, anak mereka mengalami sakit kerongkong atau difteria.

Penyakit ini kembali menular apabila Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan kes difteria dalam kalangan tiga beradik di Melaka dan lapan kes disyaki difteria di Kedah. Sebanyak satu kes yang disahkan difteria di Melaka telah dilaporkan meninggal dunia pada 18 Jun 2016. 

Manakala satu kes disyaki difteria di Kedah yang kanak-kanak berumur dua tahun meninggal dunia pada 22 Jun 2016. Kedua-dua kes kematian tidak menerima imunisasi difteria yang lengkap dan meninggal dunia kerana komplikasi jangkitan.

Menurut Pakar Perunding Pediatrik, Hospital Pakar KPJ Tawakkal, Dr. B Kishore, difteria ialah penyakit yang disebabkan oleh bakteria Corynebacterium diphteriae.

Difteria merupakan penyakit lazim yang mengancam nyawa kanak-kanak kerana ia menjejaskan sistem pernafasan.

Di Amerika Syarikat, sebanyak 206,000 kes difteria dengan 15,520 kematian direkodkan pada 1921 sehingga banyak keluarga membuat keputusan untuk berkurung di rumah masing-masing bagi memastikan anak mereka selamat.

Lebih membimbangkan ketika itu, penyakit ini juga merebak di Eropah sehingga mengakibatkan ribuan kematian setiap tahun. Di Barat, difteria juga digelar Malaikat Melemaskan (The Strangling Angel) disebabkan oleh pembentukan membran berwarna kelabu keputihan yang berbentuk sayap pada tonsil kanak-kanak yang menghidap penyakit ini.

Selaput ini akan memenuhi dan menyekat tekak, peti suara dan paru-paru lalu mengakibatkan mangsa sesak nafas. Vaksin melawan difteria mengurangkan kadar kematian dan morbiditi penyakit ini secara mendadak, bagaimanapun difteria masih menjadi masalah kesihatan kanak-kanak yang ketara di negara yang liputan program lanjutan imunisasi (EPI) terendah.

Di negara endemik untuk difteria, penyakit ini berlaku kebanyakannya sebagai kes sporadik atau wabak kecil. Difteria mengakibatkan kematian dalam lima hingga 10 peratus kes dengan kematian tertinggi membabitkan kanak-kanak. Rawatan pula membabitkan antitoksin difteria bagi meneutralkan kesan toksin difteria sebagaimana antibiotik membunuh bakteria.

“Difteria tersebar melalui titisan cecair pernafasan. Bakteria ini menjangkiti tekak (tonsil dan farinks) dan menghasilkan toksin yang menyebabkan keradangan di sekitar tekak dan bengkak leher yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas.

“Toksin ini juga boleh menyerap ke dalam darah, melumpuhkan saraf dan menyebabkan keradangan jantung (miokarditis) yang menyebabkan kematian. Jangkitan difteria mempunyai kadar kematian yang tinggi, iaitu antara 25 ke 50 peratus,” katanya.

Vaksin difteria terkandung dalam vaksin lima serangkai, DTaP-IPV//Hib (Difteria, Pertusis, Tetanus, Polio dan Haemophilus influenzae type Imunisasi diberikan pada usia dua, tiga, lima dan 18 bulan.

Liputan imunisasi yang melebihi 95 peratus dalam komuniti akan memberi imuniti kelompok (herd immunity) dan melindungi kanak-kanak daripada dijangkiti bakteria ini. Kanak-kanak yang telah menerima imunisasi lengkap hanya akan mengalami gejala ringan apabila dijangkiti dan terlindung daripada komplikasi.

Justeru, pihak Kementerian Kesihatan sangat menekankan betapa pentingnya kanak-kanak diberikan imunisasi yang lengkap termasuk vaksin difteria bagi memberikan perlindungan terhadap jangkitan penyakit dan mencegah berlaku komplikasi akibat jangkitan.

“Ibu bapa yang masih lagi belum membawa anak-anak mereka mengambil imunisasi hendaklah segera membawa mereka untuk mendapatkan imunisasi vaksin lima serangkai yang lengkap. Ini merupakan tanggungjawab ibu bapa untuk memberikan perlindungan dan menyelamatkan anak-anak daripada mendapat jangkitan dan seterusnya komplikasi jangkitan dan kematian, seperti apa yang sedang berlaku sekarang,” jelasnya.

Tanda dan Gejala
*Pembebasan sitotoksin menyebabkan keradangan dan terbentuknya selaput lembut berwarna kelabu di sekitar tekak.

*Sukar menelan kerana tekak berasa sakit di kawasan antara rongga mulut, farinks dan bengkak pada kelenjar leher.

*Bagi kes yang teruk, leher menjadi bengkak dan edema.

Komplikasi
*Kelumpuhan saraf kranial, motor periferi dan deria serta miokarditis.Kelumpuhan saraf otak, kaki dan tangan (motor periferi) serta deria dan radang pada jantung (miokarditis)

Rawatan khusus:
* Antitoksin diberikan serta-merta selepas spesimen bakteria diambil tanpa menunggu keputusan.
* Antibiotik tidak boleh mengantikan antitoksin.
* Eritromisin dan penisilin diberi selepas kultur diperolehi.

Pencegahan
 Semua individu yang melakukan perjalanan ke luar negara perlu mendapatkan vaksin.
Jenis vaksin:
Toksoid Difteria.
Bilangan dos: 
Sekurang-kurangnya tiga, disuntik ke dalam otot.
Jadual vaksin: 
Ketika berumur dua, tiga dan lima bulan berdasarkan Program Imunisasi Kebangsaan Malaysia.
Dos tambahan: 
Ketika berumur 18 bulan dan 7 tahun.
Kontraindikasi: 
Kesan buruk terhadap dos sebelumnya.
Kesan buruk: 
Kesan ringan di tempat suntikan atau seluruh tubuh.
Sebelum berlepas: 
Dapatkan vaksin seawal mungkin.

Share this

0 Comment to "DIFTERIA BOLEH BAWA MAUT JIKA TIDAK TERIMA IMUNIASI LENGKAP"

Catat Ulasan