11/07/16

KEBURUKAN MELIHAT GAJET ATAU TELEFON PINTAR KETIKA DALAM SUASANA GELAP


Rasanya hampir semua orang membelek telefon pintar masing-masing di atas katil sebelum melelapkan mata. Dalam suasana gelap, membaca puluhan mesej, berita atau apa juga dalam telefon sambil baring mengiring sudah menjadi tabiat yang sukar ditinggalkan.

Namun tahukah anda, ini adalah tabiat yang tidak baik kerana ia boleh menyebabkan sensasi penglihatan dan sering dianggap sebagai ‘kehilangan penglihatan sementara’ pada sebelah mata.

Doktor di United Kingdom melaporkan, kehilangan penglihatan sementara ini boleh berlaku pada individu yang suka membaca menerusi telefon pintar mereka sambil berbaring mengiring di dalam bilik gelap.

Selepas berhenti membaca dan mahu bangun untuk melakukan perkara lain, sebelah mata yang digunakan untuk merenung telefon pintar mungkin ‘tidak nampak’, kata pakar mata di Hospital Mata Moorfields di London, Dr Gordon Plant.

Menurut Dr Plant, berita baiknya, keadaan ini bersifat sementara hanya beberapa minit dan ia tidak akan menyebabkan kerosakan kekal.

Dalam satu laporan yang disiarkan dalam Jurnal Perubatan New England, pada 23 Jun lalu, Dr Plant menulis, ramai orang menyangka mereka mendapat serangan strok atau masalah kesihatan lain.

“Saya melihat banyak kes sebegini. Saya mahu orang tahu mengenai perkara ini kerana ia boleh menyebabkan rasa panik dan membuatkan seseorang itu mendapatkan pemeriksaan yang tidak perlu. Selain pesakit, doktor yang ditemui juga mungkin beranggapan ia serangan iskemia sementara (TIA) berdasarkan simptom berkenaan,” katanya.

TIA ialah keadaan apabila edaran darah di otak berhenti seketika dan ia petanda penting untuk serangan strok.

Bagaimanapun kehilangan penglihatan sementara ini sebenarnya adalah satu sensasi yang terhasil apabila mata cuba membuat penyesuaian dalam keadaan gelap, kata Dr Plant.

Untuk lebih mudah faham, cuba ingat perubahan penglihatan yang dirasakan gelap seketika apabila anda keluar ke tempat terang selepas berada dalam bilik yang sangat gelap beberapa ketika.

“Ramai yang melihat telefon bimbit sambil baring mengiring di dalam bilik gelap. Jika mereka baring mengiring di sebelah kiri, mata kiri akan terlindung oleh bantal dan mereka membaca teks di telefon menggunakan mata kanan. Jadi mata kiri akan cuba mengadaptasi dengan persekitaran gelap sedangkan mata kanan pula mengadaptasi dengan cahaya dari telefon pintar,” katanya.

Jadi, apabila telefon itu dipadamkan, mereka tidak boleh melihat dengan mata yang sudah mengadaptasi dengan keadaan bercahaya dan akan mengambil masa beberapa minit untuk mata ini membuat penyesuaian dengan keadaan gelap. Bagaimanapun, ketika proses penyesuaian ini, mereka masih boleh melihat dengan mata sebelah lagi. Inilah yang membuatkan mereka menyangka mata kanan hilang penglihatan.

Kertas laporan itu menampilkan dua kes kajian - seorang wanita berusia 22 tahun yang mengalami kehilangan penglihatan berulang pada mata kanannya selama beberapa bulan dan seorang wanita berumur 40 tahun yang mengadu kehilangan penglihatan pada sebelah matanya berlarutan sehingga 15 minit.

Kedua-dua wanita berkenaan menjalani pelbagai siri ujian dan pemeriksaan termasuk pengimejan resonans magnetik (MRI) dan ekokardiogram sebelum doktor boleh mengesahkan keadaan itu hanyalah penyesuaian yang dilakukan oleh mata kerana melihat di telefon bimbit dalam keadaan gelap sambil berbaring.

Menurut Dr Plant menerusi artikel yang disiarkan dalam portal HealthDay News, kesan yang dialami mata itu boleh disebabkan apa saja objek atau peralatan yang mengeluarkan cahaya terbang. Dia menambah, penyelesaian kepada perkara itu amat mudah iaitu memandang telefon bimbit dengan kedua-dua belah mata.

Dengan cara ini, kedua-dua mata akan membuat penyesuaian yang sama terhadap cahaya dan pendapat ini dipersetujui pakar mata lain.

Pakar mata di Mountain View California, Dr Rahul Khurana berkata, jika kita membaca teks di telefon pintar dengan kedua-dua belah mata, kita tidak akan mengalami keadaan ‘kehilangan penglihatan sementara’ yang menimbulkan kebimbangan kepada semua orang.

Katanya, maklumat ini akan membantu doktor supaya tidak menyarankan pesakit menjalani ujian imbasan otak atau ujian lain yang mahal. Sebaliknya, mereka boleh membuat siasatan sendiri dengan bertanya beberapa soalan kepada pesakit mengenai tabiat penggunaan telefon pintar.

“Ada banyak punca yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sementara. Dan sering juga kita terlepas pandang pada punca yang biasa-biasa seperti adaptasi terhadap cahaya,” katanya.

Share this

0 Comment to "KEBURUKAN MELIHAT GAJET ATAU TELEFON PINTAR KETIKA DALAM SUASANA GELAP"

Catat Ulasan