22/01/15

DIDIK ANAK DENGAN TEKNIK HIPNOPSIS (PUKAU).


Mungkin ramai dalam kalangan ibu bapa pernah mendengar perkataan hipnopsis. Ada juga yang mengatakannya sebagai perbuatan pukau. Cuba bayangkan apakah yang akan berlaku sekiranya kaedah ini digunakan untuk kanak-kanak.

 Pasti anak tidak lagi degil, rajin mengaji dan mendengar arahan ibu bapa tanpa banyak soalan disebabkan minda mereka sudah dikuasai ibu bapa. Persoalannya benarkah wujudnya kaedah ini atau ia hanya cakap-cakap kosong saja?

Menurut James Braid, seorang doktor ternama di England, hipnosis ialah keadaan separa sedar yang menyebabkan seseorang kelihatan seperti tidur, tetapi masih boleh mendengar, melihat atau memahami perkara tertentu yang diajukan kepadanya.

Ia juga satu kaedah memasuki minda bawah sedar secara lisan dan memanipulasikannya mengikut kehendak yang dipersetujui kedua-dua pihak dan selalunya digunakan untuk tujuan perubatan, membuang tabiat buruk dan memulihkan trauma. Seseorang yang dihipnosis boleh menjawab pertanyaan yang diajukan serta menerima saranan tanpa bantahan.

Bayangkan sekiranya kaedah ini mampu dipelajari ibu bapa serta dipraktikkan kepada anak, pastinya usaha mereka dalam memberikan pendidikan menjadi lebih mudah dan berkesan.

Menurut Pakar Hipnotis dan Hipnoterapis bertauliah daripada Institut Penyelidikan Lanjutan Neuro di New York, Shamshilawati Abd Rahman yang juga Pengasas Annabella House of Theraphy, ramai ibu bapa tidak mengetahui mengenai kekuatan minda bawah sedar kerana 88 peratus tidak digunakan sepenuhnya.

Ia bukan kaedah pukau sebaliknya satu keadaan apabila seseorang itu menjadi sangat fokus sehingga tahap daya terima saranan meningkat sangat tinggi. Ia adalah fenomena mental semula jadi dan setiap manusia normal mempunyai kemampuan untuk mengalami hipnosis.

Menerusi kajian yang dijalankan di luar negara mendapati teknik hipnosis membawakan banyak kebaikan. Antaranya meningkatkan kepercayaan diri anak sehingga prestasi mereka di sekolah meningkat. Selain itu bagi yang pernah menjalani hipnoterapi, anak akan mula mengubah emosi negatif menjadi tindakan positif. 

Hasilnya, perkembangan anak bukan hanya dalam bidang pendidikan, tetapi juga dalam interaksi sosial mereka.Hipnoterapi juga membuang semua pemikiran negatif, sekali gus meningkatkan prestasi di sekolah. Anak akan merasakan mereka sememangnya pintar, disukai dan bijak. Hipnoterapi membuat anak melepaskan hal negatif daripada pemikiran mereka.

Teknik hipnosis ini boleh digunakan bukan saja dalam pembelajaran, tetapi juga tingkah laku anak. Dalam persekitaran serba mencabar dengan banyak gejala sosial, kebanyakan ibu bapa menyalahkan anak sekiranya berlaku sesuatu ke atas mereka seperti gagal dalam peperiksaan, dikenakan tindakan disiplin tanpa cuba melihat diri sendiri dan hubungan dengan Allah.

"Dalam hal ini, anak belajar mengenai tingkah laku orang yang lebih tua dengan mereka. Misalnya perlakuan ayah atau ibu, cara mereka berkomunikasi yang akan memberikan sesuatu untuk dipelajari. Oleh itu amat penting ibu bapa menguasai minda bawah sedar anak supaya mereka dapat mengawal tingkah laku anak.

"Caranya menerusi komunikasi dan perkataan digunakan. Misalnya ibu tidak boleh menggunakan perkataan degil kepada anak sebaliknya menukar kepada perkataan yang mampu memberikan kesan positif.

"Apabila bercakap ada gelombang yang melaluinya. Kita tidak dapat melihat sama seperti gelombang radio atau telefon. Betulkan intonasi suara supaya apa yang ingin disampaikan kepada anak akan diperoleh secara positif," katanya yang akan mendedahkan teknik hipnosis ini dalam seminar bertajuk Hipnoparenting dan Alpha Learning yang akan diadakan pada 24 Januari ini di Pusat Sains Negara Kuala Lumpur.

Selain Shamshilawati, seminar ini akan turut disertai dua penceramah iaitu Lina Karim daripada www.islamicparentingnetwork.net yang akan membuka minda ibu bapa mengenai corak pendidikan anak di akhir zaman yang penuh dengan cabaran serta Husna Haron yang akan memberi tumpuan mengenai pengurusan masa di rumah.

Menurut Lina, ibu bapa sering beranggapan pembelajaran hanya dilakukan secara formal di dalam bilik darjah saja. Pembelajaran sebenarnya bermula di rumah sejak anak di dalam kandungan lagi. Dia memberitahu dua teori yang diguna pakai iaitu Rosenthal dan Galatea iaitu tanggapan ibu bapa yang akan memberikan kesan buruk kepada anak.

Sebelum mengajar anak, ibu bapa harus membuang tanggapan negatif seperti anak tidak pandai, degil, tidak boleh membaca kepada perkataan hebat, bijak dan berjaya. Ini kerana penukaran pemikiran daripada negatif kepada positif akan memberikan kesan seterusnya mempengaruhi tingkah laku mereka.

"Pada usia 0 sehingga enam tahun, memori dalam minda bawah sedar kanak-kanak sangat kuat. Pada ketika itu ajarlah apa saja mengenai rukun Islam dan iman pastinya anak mudah menerima kerana mereka masih belum menggunakan logik akal. Oleh itu ibu bapa harus mengetahui bilakah masa sesuai untuk mengajar anak," katanya.

Lina yang mempunyai dua anak menjelaskan proses pembelajaran terbahagi dua iaitu alfa dan beta. Bagi kanak-kanak aktif dan gemar bermain, mereka berada dalam gelombang beta, untuk itu ibu bapa perlu tahu cara untuk menukar gelombang beta kepada alfa kerana menurut kajian sains kanak-kanak yang belajar dalam gelombang alfa akan lebih mudah menyerap apa saja yang dipelajari mereka.

"Paling penting elak memarahi anak kerana pada ketika mereka berada dalam gelombang alfa, kemarahan ini tentunya akan meninggalkan kesan ke atas jiwa mereka," katanya.

Menyedari pada masa kini kebanyakan ibu berkerja dan tidak mempunyai masa dan ruang untuk mendidik anak di rumah, Husna Haron ibu kepada dua cahaya mata yang sering berkongsi panduan dengan pembaca mengenai pengurusan masa turut mendedahkan beberapa tip hebat yang boleh digunakan di rumah.

"Setiap hari saya diajukan soalan bagaimana untuk diadakan masa atau dicukupkan masa supaya dapat melakukan perkara yang tidak dapat dilakukan sebelum ini. Antaranya mengajar anak mengaji al-Quran, bersenam atau melakukan hobi seperti memasak, berkebun, membeli-belah atau memanjakan diri di spa. Dalam erti kata lain, mencapai kehidupan seimbang dunia dan akhirat," katanya.

Menurut Husna, ramai memberikan tanggapan yang salah dan mengangap mengajar anak perlu dilakukan secara bersemuka atau formal. Sebenarnya setiap masa adalah waktu mendidik anak kerana ilmu bukan saja berbentuk pembelajaran menerusi buku sebaliknya ketika makan, menonton televisyen atau bermain adalah waktu paling sesuai mengajar anak.

Ini kerana pada waktu ini minda anak berada dalam keadaan di bawah sedar dan mereka dalam keadaan gembira. Oleh itu ini adalah masa sesuai menerapkan nilai positif kepada mereka.

Paling penting ibu bapa perlu jelas mengapa perlu mengajar anak di rumah dan tidak menyerahkan kepada ustaz atau ustazah semata-mata. Apabila sudah menetapkan matlamat mereka pasti mencari masa untuk mendidik anak dengan ilmu berguna.

"Apa yang akan saya dedahkan di dalam seminar ini adalah teknik membuat pengubahsuaian jadual waktu serta menjadikan kerja rumah lebih ringkas dan padat. Misalnya ibu yang mempunyai tiga anak perlu mengajar mereka dalam tempoh satu jam. Tetapi dalam waktu ini ada banyak perkara yang ingin mereka lakukan seperti melipat baju, memasak, mengemas rumah atau menggosok baju.

"Lama-kelamaan niat untuk mengajar berkubur begitu saja. Saya akan ajar cara untuk membahagikan masa secara efektif. Tidak mustahil semuanya boleh dicapai menerusi jadual harian yang berkesan," katanya.

Bagi yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai seminar ini boleh melayari http://daftar.mindasupermom.com/pendaftaran/.

Manfaat kaedah hipnosis
1. Mengurangkan tekanan -Hampir semua anak yang mengalami perceraian akan mengalami kemurungan. Akibatnya, mereka selalu mengambil pilihan yang salah seperti makan berlebihan, mengambil ubat terlarang, seks bebas dan tidak boleh berfikir secara rasional.

2. Tidak lagi gelisah, ketakutan dan fobia -Kini semakin ramai kanak-kanak mengalami kegelisahan dan ketakutan berlebihan sehingga tidak mampu ditangani dengan baik. Misalnya takut untuk bangun malam, membuat persembahan di depan kelas dan ada yang bimbang hendak ke sekolah. Sekiranya hal ini tidak dilepaskan semua kegelisahan dan ketakutan itu akan memberikan pengaruh negatif pada perkembangan mereka. Namun begitu selepas menjalani sesi hipnoterapi, anak tidak lagi takut dan gelisah. Mereka boleh berfikir dan bertindak lebih positif.

3. Mengurangkan rasa sakit -Rasa sakit atau tertekan yang dialami kanak-kanak dirasai berulang kali. Rasa sakit disebabkan penyakit tertentu boleh dikurangkan menerusi teknik hipnoterapi. Ia akan membuat daya tahan tubuh mereka meningkat.

Share this

0 Comment to "DIDIK ANAK DENGAN TEKNIK HIPNOPSIS (PUKAU)."

Catat Ulasan