24/11/14

APA ITU "CMPA" DARI SUSU LEMBU?

Jangan ambil mudah sekiranya anak anda sering mengalami muntah atau cirit-birit selepas diberi rumusan susu kanak-kanak kerana ia mungkin disebabkan masalah alahan makanan terhadap protein susu lembu (CMPA).


CMPA ialah satu tindak balas luar biasa yang berlaku apabila tubuh terdedah kepada protein susu lembu.

Tindak balas ini dicetuskan oleh sistem imunisasi tubuh hingga boleh mempengaruhi pelbagai bahagian dalam tubuh seperti kulit, paru-paru dan usus.

Namun, ramai yang menganggap alahan bukan satu penyakit serius yang perlu dirawat dengan segera sedangkan jika dibiarkan, ia boleh memudaratkan kesihatan si kecil.

Simptom CMPA boleh berlaku beberapa minit selepas susu diminum bermula dengan keradangan kulit, masalah penghadaman dan mungkin juga mengakibatkan tindak balas alahan lebih teruk iaitu anafilaksis.

Anafilaksis adalah reaksi alergi teruk berbahaya kerana ia terjadi secara tiba-tiba dan boleh membahayakan nyawa anak.

Menurut pakar perunding pediatrik, Dr Chin Wai Seong, CMPA ialah alahan makanan paling lazim yang berlaku pada kanak-kanak.

Dianggarkan lima hingga lapan peratus kanak-kanak mengalami reaksi alahan terhadap susu lembu di seluruh dunia.

"Masalah CMPA boleh menyebabkan kanak-kanak berdepan gejala ruam, gegata atau urtikaria (bintat merah dan gatal) dan ekzema pada kulit.

"Selain itu, ia juga boleh menyebabkan kanak-kanak mengalami muntah, cirit-birit, susut berat badan, hidung berair, bersin dan nafas menjadi kasar," katanya.

Dr Chin berkata, alahan itu berlaku kerana sistem usus kanak-kanak kurang matang dan ia boleh menyebabkan protein susu lembu meresap ke dalam saluran darah. Secara tidak langsung, ia menyebabkan sistem imunisasi menghasilkan antibodi dan mengakibatkan alahan.

Menurutnya, masalah paling sukar untuk diatasi apabila anak mengalami CMPA adalah pengesanan awal.

Kebanyakan kanak-kanak yang mengalaminya juga mempunyai ekzema dan ada yang akan terus alah terhadap sesetengah makanan.

"Dalam hal ini, sebenarnya masih ramai ibu bapa yang tersalah anggap bahawa CMPA sama dengan masalah ketidaktoleransi laktosa sedangkan ia tidak benar sama sekali.

"Ini kerana masalah ketidaktoleransi laktosa terjadi kerana ketiadaan enzim laktase untuk mencerna gula (laktosa) dalam susu.

"Justeru, sebaik saja mengesan ada yang tidak kena kepada anak terutama selepas menyusu, ambil langkah segera dengan merujuk kepada pegawai perubatan," katanya.

Bagi membantu mengatasi masalah kesihatan disebabkan alahan berkenaan, Dr Chin menasihati ibu bapa supaya mengelakkan susu lembu daripada amalan pemakanan anak mereka.

Perkara itu mudah dilakukan pada kanak-kanak tetapi bagi kanak-kanak yang besar, ibu bapa mestilah mengenal pasti makanan yang mengandungi protein susu lembu.

"Sebaiknya ibu perlu mengelak daripada memberi anak mereka makan makanan yang mengandungi susu lembu dalam diet harian.

"Susu pula boleh digantikan dengan susu berasaskan soya yang turut mengandungi kandungan nutrisi penting untuk tumbesaran kanak-kanak," katanya.

Sementara itu, Dr Chin turut menyarankan ibu bapa membaca label makanan dengan teliti sebelum membeli kerana ia mungkin mengandungi kandungan berasaskan susu lembu.

Ini kerana masalah alahan walaupun bukan seumur hidup, biasanya akan hanya dapat diatasi selepas usia anak melewati tiga hingga empat tahun.

"Bagaimanapun, ada kes yang mana masalah alahan berkenaan berterusan sehingga usia 18 tahun," katanya.

Sebagai panduan, bagi ibu bapa yang mempunyai anak mengalami CMPA, susu berasaskan soya seperti Isomil Plus adalah gantian untuk susu rumusan biasa.

A. Simptom utama alahan protein susu lembu (CMPA)

Gangguan sistem usus:
> Loya, sakit perut
> Muntah selepas minum susu
> Cirit-birit
> Sembelit
> Darah dalam najis

Gangguan pada kulit:
> Ekzema/ruam
> bengkak kulit

Gangguan sistem pernafasan:
> selesema atau resdung
> lelah

Berat badan yang tidak naik dan perkembangan yang terbantut.

B. Jenis makanan yang perlu dielak
> Semua jenis susu atau makanan mengandungi protein susu lembu (susu skim, tepung, pepejal atau sejat).
> Keju, dadih keju, dadih dan aiskrim.
> Mentega, mentega susu atau marjerin yang mengandungi susu.
> Produk soya yang mengandungi protein susu lembu. Kebanyakan produk soya di pasaran seperti manisan soya mengandungi sedikit susu lembu. Jadi, pastikan anda membaca label sebelum membeli.
> Bijirin campur mengandungi susu tepung.
> Semua produk mengandungi kasein, kaseinate, natrium atau kalsium kaseinate, laktalbumin atau dadih. Ia menandakan kehadiran protein susu.
> Susu bebas laktosa. Walaupun anak anda alah pada susu lembu, kajian menunjukkan kanak-kanak jarang mengalami masalah apabila makan daging lembu. Jadi anda boleh menambah daging ke dalam diet kanak-kanak.

Share this

0 Comment to "APA ITU "CMPA" DARI SUSU LEMBU?"

Catat Ulasan