13/07/18

IBU BAPA RUNSING APABILA ANAK KECIL DIJANGKITI DEMAM CAMPAK, INI KAEDAH RAWATANNYA..


Cacar air atau ‘chickenpox’ antara jangkitan yang merisaukan ibu bapa sekiranya menjangkiti anak kecil.

Kanak-kanak bukan saja kurang selesa dan sakit, malah lebih membimbangkan risiko penularan jangkitan cacar air daripada kanak-kanak lain yang mengalaminya.

Oleh itu, pengetahuan pengesanan awal, pengurusan pesakit dan rawatan berkesan perlu diambil berat khususnya oleh ibu bapa.

Cacar air dan virus varicella zoster

Cacar air disebabkan jangkitan kali pertama virus varicella zoster kepada manusia yang berisiko. Kebiasaannya, golongan pada peringkat usia kanak-kanak, remaja dan awal dewasa lebih mudah mendapat cacar air daripada jangkitan itu.

Virus varicella zoster boleh menjangkiti melalui sama ada sentuhan secara langsung kepada lepuh air yang pecah ataupun melalui cecair pernafasan.

Selepas jangkitan pertama, virus varicella zoster berubah menjadi tidak aktif atau pendam dalam sistem saraf hos yang dijangkiti.

Ia boleh menjadi aktif semula bertahun-tahun selepas itu dan menyebab­kan jangkitan lain iaitu kayap (herpes zoster), terutamanya pada usia lebih dewasa.

Simptom biasa cacar air adalah ruam pada tubuh. Satu hingga dua hari sebelum ruam pada tubuh muncul, individu mengalami cacar air akan berasa lemah badan, sakit kepala, kurang selera makan dan demam.

Ruam muncul di sekitar muka, dada dan belakang tubuh pada awal jangkitan. Ia juga boleh merebak ke seluruh tubuh termasuk dalam mulut, kelopak mata dan kawasan sulit.

Ruam berubah menjadi lepuh berisi cecair yang menyebabkan rasa gatal. Lepuh akan pecah dan akhirnya mengering. Kebiasaannya, seminggu diperlukan untuk semua lepuh menjadi kering.

Dalam beberapa kes yang jarang-jarang berlaku, virus varicella zoster juga menyebabkan komplikasi kepada organ tertentu seperti keradangan hati (hepatitis), keradangan paru-paru (pneumonitis) dan keradangan pada selaput otak (ensefalitis). Keadaan ini boleh mengancam nyawa individu yang dijangkiti.

Rawatan cacar air

Cacar air biasanya akan sembuh sendiri. Bagaimanapun, simptom tertentu boleh dirawat menggunakan ubat am yang boleh dibeli di farmasi atau sesetengah ubat yang memerlukan nasihat daripada doktor atau ahli farmasi.

a. Ubat demam

Individu mendapat cacar air biasanya mula mengalami demam lebih awal daripada simptom lain. Suhu badan yang tinggi boleh dikurangkan dengan menggunakan ubat demam, contohnya paracetamol.

b. Ubat ruam

Ruam dan lepuh yang muncul pada tubuh akan menyebabkan rasa kurang selesa dan kegatalan. Bagi mengurangkan keadaan ini, produk topikal yang mengandungi ‘calamine’ boleh digunakan. Losyen ini menyejukkan kulit yang menghilang­kan sedikit rasa gatal dan kurang selesa.

c. Ubat tahan gatal

Selain menggunakan produk topikal, ubat tahan gatal daripada kumpulan antihistamin dalam sediaan biji atau sirap juga mungkin digunakan.

Bagaimanapun, pesakit hendaklah mendapatkan nasihat doktor atau ahli farmasi sebelum menggunakan produk antihistamin.

Terdapat antihistamin menyebabkan kesan me­ngantuk dan tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah umur dua tahun.

d. Ubat antiviral

Cacar air biasanya tidak berbahaya, hanya memerlukan rawatan secara simptomatik. Dalam sesetengah keadaan, ubat antiviral diperlukan bagi mengurangkan jangkitan dialami dan risiko komplikasi.

Antara kumpulan perlu dimulakan dengan terapi antiviral individu menghidap penyakit paru-paru atau kulit yang kronik, wanita mengandung dan mereka yang menjalani terapi steroid.

Antiviral paling kerap digunakan bagi rawatan cacar air ialah acyclovir. Ia ubat terkawal yang hanya boleh dimulakan oleh doktor.

Tablet acyclovir perlu diambil dengan kekerapan ditetapkan manakala sediaan suntikan acyclovir perlu dimulakan bagi pesakit yang lebih serius dalam wad.

Pengurusan individu yang mengalami cacar air

Selain rawatan simptomatik dan antiviral, panduan berikut boleh diamalkan dalam pengurusan individu yang mengalami cacar air:

Elak menggaru badan yang gatal dengan tangan. Pastikan kuku jari anak dipendekkan atau memakai sarung tangan bagi mengelakkan kesan garuan pada kawasan ruam dan lepuh.

Kenakan pakaian longgar dan mempunyai pengudaraan yang baik. Haba dan perpeluhan menambah rasa kurang selesa dan kegatalan.

Pastikan pesakit minum air secukupnya untuk mengelakkan dehidrasi.

Cacar air mudah berjangkit. Oleh sebab itu, individu dijangkiti hendaklah menjauhkan diri daripada kawasan umum yang menjadi tumpuan orang ramai sehingga keadaan sembuh.

Cacar air secara umumnya jangkitan yang tidak serius. Rawatan secara simptomatik sudah mencukupi untuk merawat demam, rasa kurang selesa dan kegatalan.

Pengesanan awal serta pemeriksaan dan diagnosis oleh doktor akan memudahkan pengurusan dan rawatan cacar air dengan lebih berkesan. Sekiranya perlu, rawatan dengan antiviral akan dimulakan bagi mengelakkan komplikasi dan mempercepatkan penyembuhan.

Pertanyaan berkaitan ubat-ubatan, pesakit atau orang awam hubungi Pusat Panggilan Farmasi Kebangsaan (NPCC) melalui talian 1 800-88-6722, Isnin hingga Jumaat, jam 8 pagi hingga 5 petang.

Share this

1 Response to "IBU BAPA RUNSING APABILA ANAK KECIL DIJANGKITI DEMAM CAMPAK, INI KAEDAH RAWATANNYA.."

  1. Izin promo ya Admin^^

    Bosan gak tau mau ngapain, ayo buruan gabung dengan kami
    minimal deposit dan withdraw nya hanya 15 ribu rupiah ya :D
    Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa & E-Money
    - Telkomsel
    - XL axiata
    - OVO
    - DANA
    segera DAFTAR di WWW.AJOKARTU.CC ....:)

    BalasPadam