14/07/18

FAKTOR RISIKO BERSALIN BAYI PRAMATANG


Bersalin pramatang ditakrif sebagai proses melahirkan bayi sebelum usia kandungan 37 minggu.

Gejala bersalin pramatang sama seperti normal, termasuk kontraksi teratur berlaku setiap lima hingga 10 minit kepada satu kontraksi setiap jam.

Ada wanita mengalami kebocoran air ketuban. Namun begitu, sejumlah kecil wanita tidak mengalami kontraksi, tetapi leher rahim (serviks) membuka dengan senyap.

Ini mungkin disebabkan kelesuan pada serviks, suatu keadaan yang disebut ketidakseragaman servikal.

Walaupun punca sebenar tidak diketahui, ada pelbagai risiko menyebabkan kelahiran pramatang seperti merokok, mengambil alkohol berlebihan dan penggunaan dadah rekreasi.

Faktor risiko lain termasuk:

• Sejarah kelahiran pramatang sebelum ini.

• Usia terlalu muda (kurang dari 16 tahun) atau ibu berusia melebihi 38 tahun.

• Tekanan gaya hidup.

• Ibu yang kurang berat badan.

Bagaimana saya boleh mengurangkan risiko kelahiran pramatang?

Merancang kehamilan adalah kunci kepada kelahiran selamat dan sihat. Anda harus memastikan tahap kesihatan optimum sebelum cuba hamil.

Masalah perubatan sebelum hamil perlu dirawat dan diambil kira selain doktor perlu dimaklumkan mengenai niat anda untuk hamil.

Itu membolehkan doktor menyarankan tindakan perlu diambil serta memberi preskripsi ubat-ubatan terbaik bagi mengelakkan kelahiran pramatang.

Anda perlu mengubah gaya hidup dengan mengamalkan diet sihat dan menghentikan tabiat merosakkan kehamilan anda.

Sebaik disahkan mengandung, anda perlu berjumpa bidan terlatih atau pakar obstetrik untuk mengesan apa-apa masalah.

Ingat, jangkitan boleh dirawat lebih awal. Pada pesakit mempunyai leher rahim lemah atau pendek, jahitan pembedahan mungkin diletakkan sebagai langkah berjaga-jaga.

Apa yang akan berlaku jika saya mula berasa sakit bersalin sebelum cukup bulan?

Jika anda mula mengalami kontraksi atau beg air bocor, anda perlu berjumpa doktor dengan segera. Doktor akan meneliti sejarah dan memeriksa perut anda untuk kontraksi dan menentukan kedudukan bayi.

Pemeriksaan dalaman akan dijalankan untuk mencari bukti jangkitan dan menentukan sama ada serviks anda sudah membuka. Kemasukan ke bilik wad mungkin perlu jika anda berada dalam peringkat bersalin pramatang.

Garis panduan menguruskan kelahiran pramatang:

• Masalah pernafasan kerana paru-paru bayi tidak cukup matang untuk membolehkan mereka bernafas sendiri. Bayi mengalami masalah ini mungkin memerlukan sokongan ventilator dengan terapi oksigen.

• Masalah dalam mengekalkan suhu badan terutama pada bayi yang kurang berat.

• Jangkitan seperti radang paru-paru. Bayi pramatang biasanya mempunyai imuniti yang lebih rendah dan mudah terdedah kepada jangkitan.

• Paras gula darah rendah dan kesukaran penyusuan.

Kemajuan dalam teknologi perubatan kini meningkatkan kehidupan yang sihat bagi bayi pramatang. Namun, ada beberapa bukti perubatan menunjukkan bayi lahir kurang daripada 28 minggu akan mengalami risiko seperti kesukaran pembelajaran, pendengaran dan penglihatan.

Share this

1 Response to "FAKTOR RISIKO BERSALIN BAYI PRAMATANG"

  1. mari gabung bersama kami di Aj0QQ*c0M
    BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
    BONUS REFERAL 20% seumur hidup.

    BalasPadam