31/12/15

PANDUAN CEGAH KENCING KOTOR


Kekerapan membuang air kecil bukan sahaja dialami oleh wanita hamil malah wanita yang tidak hamil juga. Bagi bakal ibu, mereka akan berhadapan dengan kebiasaan membuang air kecil pada minggu keenam kehamilan hingga berakhirnya trimester pertama. Ada juga yang mengalaminya ketika kandungan memasuki usia 12 ke 14 minggu.

Sebenarnya semasa hamil kandungan darah bakal ibu akan meningkat dua liter lebih daripada biasa. Tambahan darah ini digunakan untuk pembesaran rahim. Ia juga berfungsi membantu organ tubuh untuk bekerja lebih kuat, menggalakkan pertumbuhan jaringan payudara dan gusi ibu serta mengangkut oksigen dan makanan ke janin. Peningkatan jumlah darah yang mendadak ini mengakibatkan cecair yang perlu ditapis ginjal (buah pinggang) dikeluarkan daripada tubuh dalam bentuk air kencing. Manakala peningkatan jumlah darah yang berlaku di bahagian pinggul menyebabkan kantung rahim menjadi penuh dan perlu dikosongkan sekerapnya.

Ginjal dan saluran air kencing membesar kerana peningkatan kadar hormon progesteron yang berlaku sebaik-baik sahaja janin berada dalam kandungan. Begitu juga dengan ukuran rahim yang semakin membesar sehingga mendesak pundi kencing yang berada di bawah rahim. Akibatnya, daya menahan di bahagian pundi kencing menjadi berkurangan sehingga ia perlu kerap dikosongkan. Begitu juga dengan diabetes kehamilan yang berlaku sepanjang kehamilan juga menggalakkan wanita hamil kerap membuang air kecil.

Cara Mengatasi
Kita boleh mengurangkan kekerapan ke tandas pada waktu malam dengan minum banyak air pada waktu siang dan hanya minum sedikit air menjelang malam. Elakkan minum minuman yang bersifat diuretik seperti kopi dan teh kerana minuman sebegini hanya akan membuatkan kita lebih kerap membuang air.

Banyakkan minum air di siang hari dan kurangkan pengambilannya pada sebelah malam. Pastikan jumlah air yang diambil mencukupi. Sekiranya kita perlu berulang ke tandas, ia hanya akan dilakukan di siang hari dan bukannya pada sebelah malam sehingga mengganggu tidur. Pastikan pundi kencing kita benar-benar kosong setiap kali membuang air kecil.

Pastikan kita membuang air kecil sebelum pergi atau pulang dari tempat kerja agar kita tidak perlu bersusah payah mencari tandas ketika dalam perjalanan pergi dan balik.

Berhati-hati sewaktu membuang air kecil. Sekiranya kita merasakan seakan-akan terbakar pada alat sulit, ia merupakan tanda berlakunya jangkitan kuman pada saluran pundi kencing yang kerap berlaku kepada wanita hamil. Segera dapatkan nasihat daripada doktor jika mengalami masalah sedemikian.

Wanita hamil mudah mendapat kencing kotor atau jangkitan kuman.
Secara amnya, wanita lebih mudah menghidap penyakit kencing kotor berbanding lelaki kerana wanita mempunyai uretra (salur kencing) yang pendek dan berada berdekatan dengan dubur (anus). Wanita yang hamil pula mudah menghidap jangkitan kuman berbanding dengan wanita yang tidak hamil. Ini disebabkan perubahan hormon dalam wanita hamil.

Ketika hamil, tahap kandungan hormon yang tinggi menyebabkan kekuatan otot ureter dan pundi kencing bertambah lemah seterusnya menyebabkan ia merenggang dan melambatkan pengaliran air kencing. Pada masa yang sama, rahim yang membesar juga menekan ureter dari luar menyebabkan pergerakan air kencing bertambah tersekat.

Otot pada pundi kencing menjadi lemah dan tidak dapat mengempis dan mengeluarkan kesemua air kencing yang disimpannya. Ini memudahkan kuman yang berada di pundi kencing membiak. Malah air kencing wanita hamil lebih berasid dan lebih mengandungi gula (akibat perubahan hormon) seterusnya menyebabkan kuman bakteria lebih mudah membiak.

Oleh sebab faktor-faktor ini, wanita yang hamil mudah dijangkiti kencing kotor. Komplikasi kepada masalah ini ialah jangkitan kuman pada buah pinggang (dinamakan pyelonephritis). Ini ialah komplikasi yang serius semasa hamil. Jangkitan kuman itu boleh merebak ke seluruh peredaran darah dan boleh menyebabkan kematian.

Bayi yang dikandung juga mengalami kesan teruk jika ibu yang hamil mengalami komplikasi ini. Antaranya ialah risiko kelahiran awal dan bayi yang dilahirkan mempunyai berat badan yang rendah.
Jika ada tanda kuman di dalam air kencing, maka antibiotik harus diberikan walaupun ketika hamil. Antibiotik tertentu selamat dimakan dan tidak memberi kesan buruk kepada bayi yang dikandung. Antibiotik harus dihabiskan dan minum banyak air akan membantu mengeluarkan kuman yang terdapat dalam pundi atau air kencing.

*Larutkan satu sudu teh soda ke dalam air dan minum setiap enam jam sekali untuk menawarkan asid dalam air kencing serta mengurangkan gangguan pada pundi kencing.

*Jika berkesempatan ke farmasi dapatkan beberapa bungkus URAL iaitu effervescent granules yang mudah larut dalam air. Setiap sachet mengandungi Sodium Bcarbonate 1.76 gram dan mempunyai rasa lemon.

*Namun jika berlangsung selama tiga hari atau air kencing kelihatan berdarah atau demam yang teruk, dinasihatkan agar terus berjumpa doktor.

*Bagi wanita yang hamil, dinasihatkan berjumpa terus dengan doktor untuk mendapatkan rawatan antibiotik. Jangan membuang masa mencuba panduan di atas kerana bagi wanita hamil, kencing kotor mudah merebak ke buah pinggang.

*Minumlah air dengan banyak, sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air sehari, sehingga air kencing menjadi jernih.

*Terus buang air kencing jika terasa untuk berbuat demikian. Menangguhkan membuang kencing akan menggalakan pembiakan bakteria dalam pundi kencing.

*Wanita hamil perlu menjaga kebersihan diri. Selepas membuang air kecil, biasakan mengelap dari depan ke belakang selepas ke tandas, untuk mengurangkan bakteria merebak dari kawasan dubur ke uretra.

*Wanita yang hamil digalakkan memakai pakaian dalam daripada kapas dan pakaian hendaklah longgar. Elakkan pakaian dalam yang ketat dan diperbuat daripada nilon.

*Walaupun hamil, aktiviti seks boleh dilakukan dengan suami. Namun dinasihatkan untuk membuang air kecil sebelum dan selepas melakukan hubungan seks.

*Tukar tuala wanita atau seluar dalam dengan lebih kerap jika telah kotor.

*Kurangkan makan makanan manis atau minum air yang mengandungi kafein.

*Pastikan mengambil Vitamin C (antara 250 - 500gm), Beta-carotene (25000 - 50000 IU) dan Zink (30 - 50mg) sehari untuk membantu melawan jangkitan kuman jika mendapati daya tahan tubuh lemah.

Share this

0 Comment to "PANDUAN CEGAH KENCING KOTOR"

Catat Ulasan