12/12/15

KECUAIAN PENJAGA PUNCA UTAMA BAYI DAN KANAK-KANAK DI MALAYSIA MUDAH DITIMPA KECELAKAAN


Kebanyakan kecederaan itu akan menyebabkan kanak-kanak hilang upaya atau mengalami kerosakan otak akibat terjatuh, terbakar, lemas dan kemalangan jalan raya.

Malah, dalam beberapa kes kemalangan, mereka juga kehilangan adik-beradik atau menjadi yatim piatu.

Apa yang menyedihkan, kebanyakan kecederaan itu berlaku berhampiran kediaman dan hampir semua tragedi tersebut boleh dielakkan.

Di Malaysia, kecederaan kanak-kanak menjadi punca utama kematian dan hilang upaya. Malah, ekoran pembangunan yang semakin pesat, kesesakan jalan raya meningkatkan jumlah kemalangan.

Menurut seorang suri rumah, Nurliza Barhan, 29, kerusi keselamatan bayi merupakan keperluan utama yang disenaraikan selepas mendapati dirinya mengandung.

“Saya sedar, kerusi keselamatan bayi amat penting bagi mengajar anak-anak supaya mematuhi cara yang betul semasa berada dalam kenderaan,” ujar ibu kepada Adelea Ahmad Fikri, setahun dua bulan.

Walaupun negara ini belum melaksanakan undang-undang mewajibkan ibu bapa atau penjaga yang mempunyai anak kecil menggunakan kerusi keselamatan, sebagai ibu bapa yang mempunyai akal, menjadi tanggungjawab untuk membeli kerusi bayi bagi memastikan keselamatan anak-anak terjamin.

“Kita sudah cukup berhemah semasa memandu demi memastikan anak selamat tetapi malang tidak berbau,” ujarnya yang memilih untuk membeli kerusi yang boleh digunakan untuk bayi berumur sehingga setahun lima bulan.

Sementara itu, Penyelaras Perhubungan Awam Institut Jantung Negara (IJN), Nur Izrinda Izzati Badrolhisham, 26, pula berpendapat, isu nyawa bukan perkara yang boleh dipandang enteng. Selepas mendapat tahu mengandungkan anak pertama, dia membuat kajian tentang kerusi keselamatan yang sesuai untuk bayi. Dia membeli kerusi yang boleh digunakan daripada bayi baru lahir sehingga berumur empat tahun.

Menurutnya, kos tidak terlalu mahal terutamanya apabila kerusi itu boleh digunakan sehingga anak meningkat usia.

Ibu kepada Qhalif Andiqa yang berusia empat bulan itu menjelaskan, dengan memiliki kerusi itu, dia boleh keluar rumah tanpa terlalu bergantung kepada suami atau ibu bapanya.

Kemalangan

“Saya boleh membawa anak sendirian ke klinik kesihatan kerana sudah membiasakan anak duduk di kerusi itu sejak lahir,” jelasnya yang bersetuju jika pihak berkuasa mahu mewajibkan semua ibu bapa perlu memiliki kerusi itu.

Berita mengenai kanak-kanak tercampak dari kenderaan akibat kemalangan bukan kes terpencil di negara ini. Hasil carian di internet mendedahkan, kebanyakan kes melibatkan kanak-kanak cedera teruk akibat tidak diletakkan di tempat duduk yang sepatutnya.

Pada kejadian 25 Julai pula, bayi berumur lima bulan maut selepas tercampak keluar dari kereta yang dipandu oleh ibu saudaranya di Kilometer 110, Jalan Jerangau-Jabor dekat Ladang Espek RISDA, Dungun, Kuala Terengganu.

Ketika kejadian, bayi itu dipangku neneknya di tempat duduk belakang kereta yang turut dinaiki ibunya.

Memangku

Pada kejadian 21 Februari lalu, Muhammad Anas Nazhan, 20 bulan, maut selepas tercampak dari kenderaan dalam kemalangan di KM201.6 Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) arah utara.

Muhammad Anas meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah pada kepala manakala ibu bapanya dirawat di Hospital Melaka.

Kesemua kecelakaan jalan raya itu terjadi kerana anak-anak kecil tersebut dipangku oleh ibu bapa dan tidak diletakkan dalam kerusi keselamatan ketika dalam kereta.

Tindakan memandu sambil memangku anak masih boleh dilihat di negara ini. Perkara itu sepatutnya tidak berlaku jika ibu bapa atau penjaga benar-benar faham tentang keselamatan ketika berada di dalam kenderaan.

Di negara-negara maju seperti Eropah, New Zealand, Singapura dan Australia, penggunaan kerusi keselamatan untuk bayi telah diwajibkan bagi semua kenderaan.

Malah, bagi sesetengah hospital, ibu bapa tidak dibenarkan membawa bayi pulang ke rumah sekiranya mereka tidak menyediakan kerusi keselamatan bayi untuk anak masing-masing.

Kira-kira 30 tahun lalu, penggunaan kerusi keselamatan bayi tidak begitu penting. Ia hanya direka untuk kanak-kanak melihat keadaan luar melalui tingkap kereta.

Ini kerana pada ketika itu, pengetahuan tentang penggunaan kerusi berkenaan masih terlalu rendah dan tidak begitu dititikberatkan.

Hanya pada pertengahan tahun 1970-an penggunaan kerusi itu mula dipandang serius sebagai kepentingan aspek keselamatan.

Di Britain, undang-undang telah menetapkan mana-mana bayi atau kanak-kanak yang dibawa menaiki kenderaan dimestikan menggunakan kerusi kereta yang sesuai sehingga mereka mencapai ketinggian 135 sentimeter atau berusia 10 tahun bagi lelaki dan 12 tahun bagi perempuan.

Kerusi kereta yang digunakan pula perlu mengikut spesifikasi yang ditetapkan berdasarkan berat kanak-kanak berkenaan.

Sebenarnya, tidak sukar untuk memiliki kerusi itu kerana terdapat pelbagai pilihan kerusi keselamatan bayi di pasaran yang boleh dibeli pada harga berpatutan.

Mematuhi standard

Mengenai pemilihan saiz kerusi kereta, ia mungkin kelihatan mengelirukan. Ini kerana terdapat beberapa sistem berbeza yang digunakan untuk mengklasifikasikan kerusi keselamatan bayi dan kanak-kanak.

Sesetengah orang merujuknya sebagai Kumpulan 0 dan 0+ manakala sesetengah yang lain menyebutnya sebagai tahap satu atau dua tetapi semua itu tidak menjadi masalah jika anda melakukan sedikit kajian atau bertanya kepada penjual.

Pengarah Koopers Distribution Sdn. Bhd., Wong Pei Min berkata, dapatkan kerusi khas yang mematuhi standard piawaian keselamatan antarabangsa terkini, ECE R44/04 dan dilengkapi dengan ciri Isofix seperti keluaran jenama Eropah iaitu Koopers.

“Dengan sistem Isofix, kerusi keselamatan dapat disambungkan kepada dua pencangkuk yang terbina pada kerusi belakang kenderaan.

“Melalui sambungan itu pengguna tidak perlu lagi melilit tali pinggang pada kerusi. Hanya tolak dan kuncikan kerusi pada cangkuk Isofix,” katanya.

Tambah Pei Min, kerusi bayi keluaran Koopers adalah jenama pertama yang mempunyai ciri keselamatan Isofix dan turut mendapat pengiktirafan daripada Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Share this

0 Comment to "KECUAIAN PENJAGA PUNCA UTAMA BAYI DAN KANAK-KANAK DI MALAYSIA MUDAH DITIMPA KECELAKAAN"

Catat Ulasan