29/09/15

JANGAN MALAS JIKA MAHU CANTIK DAN SIHAT


Sihat, cergas dan sejahtera adalah pakej lengkap untuk memastikan badan kekal bertenaga serta terhindar daripada pelbagai penyakit kronik pada zaman moden ini.

Bagi mendapatkan badan yang sihat dan sejahtera, gaya hidup sihat dengan mengamalkan diet seimbang serta bersenam ternyata satu cara yang mudah.

Menurut Juruterapi Senaman Adasandha Wellness Coach Studio, Adasandha Anuar, sibuk bekerja hinggakan ramai yang malas bergerak dan bersenam bukanlah alasan untuk kekal sihat.

“Jika banyak menghabiskan waktu bekerja di dalam pejabat atau duduk di depan komputer, sebaiknya banyakkan berjalan bagi memastikan badan kekal aktif dan sihat.

“Elak daripada gemar meminta bantuan rakan sekerja membeli makanan atau minuman kerana malas berjalan, sebaliknya pergi beli sendiri,” katanya.

Ujarnya, senaman sangat mudah dilakukan sendiri di rumah dan tidak memerlukan masa yang banyak bagi melengkapkan setiap set ulangan yang disarankan.

Justeru, lakukan beberapa latihan senaman dengan cara mudah selepas bangun tidur pada waktu pagi sebelum mandi bagi membantu mencergaskan badan untuk permulaan yang baik sebelum melakukan tugasan di pejabat.

Bagi menguatkan otot paha terutama individu yang memerlukan banyak pergerakan ketika bertugas, boleh lakukan beberapa senaman ringkas di rumah.

Pada masa sama, gerakan yang ditunjukkan Adasandha juga membantu menyingkirkan lemak pada bahagian dalam dan luar paha untuk mendapatkan bentuk kaki yang menarik.

Anda boleh mengunakan kerusi dan pastikan ia mampu menyokong berat badan bagi mengelak terjatuh atau sebarang kecederaan sepanjang sesi bersenam.

Bagi mendapatkan hasil memuaskan, ulang setiap set senaman (kiri dan kanan) dalam kiraan 12 hingga 15 kali dan sebaiknya lakukan dua set sehari.

Share this

0 Comment to "JANGAN MALAS JIKA MAHU CANTIK DAN SIHAT"

Catat Ulasan