1/09/15

JANGAN AMBIL RINGAN KUMAN KUSTA


Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) membebaskan beban endemik kusta dari Malaysia pada 1994 selepas bilangan pesakit kusta berjaya mencapai bawah 1:10,000 penduduk. Susulan itu, kerajaan mengisytiharkan kusta tidak lagi menjadi ancaman kepada kesihatan awam.

Kini pesakit kusta boleh mendapatkan rawatan di mana-mana klinik dan hospital kerajaan atau swasta serta tidak perlu menjalani pengasingan seperti dilakukan sebelum itu apabila pesakit kusta ditempatkan di Pusat Kawalan Kusta Negara (PKKN).

Menurut laporan WHO, sasaran bebas kusta secara global dicapai pada 2000 apabila kadar prevalen kusta kurang satu daripada 10,000 orang. Hampir 16 juta pesakit kusta dipulihkan menerusi terapi pelbagai ubat (MDT) iaitu dapsone, rifampicin dan clofazimine sejak 20 tahun lalu. Kombinasi ubatan berkenaan bukan saja menyembuhkan pesakit, malah membunuh patogen.

Berdasarkan laporan rasmi diterima daripada 103 negara yang juga dalam lima kumpulan WHO, prevalen kusta yang berdaftar di seluruh dunia pada akhir 2013 adalah 180,618 kes, manakala kes baru dicatatkan pada 2013 adalah 215,565 berbanding 232,857 (2012) dan 226,626 (2011).

Program kusta kebangsaan untuk 2011 hingga 2015 menumpukan lebih kepada populasi yang tidak mendapat rawatan dan kawasan pedalaman. Disebabkan strategi kawalan adalah terhad, program kebangsaan ini menjalankan kerja pada kes semasa, pengawasan dan pengurusan rekod.

Kusta bukan saja boleh menyebabkan pesakitnya mengalami kecacatan kekal apabila kehilangan anggota tubuh yang terjejas dengan kuman seperti jari tangan, kaki, hidung, telinga dan mata, malah dipandang hina oleh masyarakat disebabkan kecacatan itu sehingga disisihkan kerana bimbang mendapat jangkitan.

Penyakit jangkitan kronik itu berpunca daripada kuman berbentuk rod Mycobacterium leprae yang membiak sangat perlahan dan tempoh inkubasi antara lima tahun. Ini menyebabkan simptom penyakit hanya muncul paling lewat selepas 20 tahun.

Seseorang hanya boleh mendapat jangkitan selepas kuman disebarkan kepadanya melalui titisan air seperti batuk atau bersin daripada pesakit kusta yang aktif. Kuman kemudian menyerang kulit, saraf periferal, mukosa saluran pernafasan atas, lapisan tisu yang nipis dalam hidung termasuk mata.

Kuman kusta ini juga gemar mendiami kawasan tubuh bersuhu sejuk seperti hidung, cuping telinga dan kulit.

Pegawai Perubatan PKKN, Dr Radhiah Mustafar berkata, simptom kusta boleh dilihat apabila tubuh seseorang mempunyai tompok putih atau merah pada kulit, tetapi tompokan terbabit tidak mendatangkan rasa sama ada gatal atau sakit, tidak ditumbuhi bulu roma dan tidak berpeluh.

Tompokan juga tidak sembuh selepas beberapa minggu atau bulan, kemudian otot menjadi lemah dan pesakit mengalami kebas atau kurang rasa pada bahagian kaki dan tangan.

Kuman kusta bermula dengan merosakkan saraf kecil pada permukaan kulit. Tanda awal yang muncul biasanya tompokan putih yang kurang rasa. Jika pada peringkat awal ini tidak dirawat, kuman ini kemudian merosakkan saraf lebih besar pada siku, pergelangan tangan, lutut dan buku lali kaki.

“Kerosakkan saraf itu mengakibatkan hilang daya rasa pada bahagian tangan dan kaki, manakala otot lumpuh. Keadaan ini menyebabkan jari tangan mengerekot ke dalam (claw finger) dan kelemahan otot kaki (foot drop),” katanya.

Dr Radhiah berkata, ketiadaan deria rasa pada kaki dan tangan menjejaskan aktiviti harian termasuk mengundang bahaya kepada pesakit apabila mereka tidak sedari jika terkena api atau terluka terkena batu kecil dalam kasut dan membawa kepada masalah lain seperti pembentukan ulser.

Pesakit tidak tahu jika anggota badan mereka terluka kerana tidak rasa apa-apa menyebabkan mereka tidak merawatnya. Ini menyebabkan komplikasi lain seperti jangkitan pada luka dan jangkitan semakin serius menyebabkan kecacatan pada jari tangan dan kaki serta pemotongan anggota badan.

Kuman penyakit juga boleh merosakkan saraf di bahagian muka menyebabkan otot kelopak mata tidak berfungsi. Mata boleh menjadi buta disebabkan organ ini tidak dilindungi kerana tidak boleh berkelip, di samping bulu mata dan kening gugur.

“Selain itu, kuman juga menyerang tulang hidung menyebabkan organ itu tertanggal dan menjadi rata. Oleh itu, kebanyakan pesakit kusta tiada batang hidung,” katanya.

Katanya, bagi diagnosis penyakit kusta, individu disyaki akan menjalani ujian calitan kulit (slit skin smear) dengan mengambil sedikit cecair di belakang telinga sebelum dihantar ke makmal dan kuman boleh dilihat menerusi mikroskop selepas sampel ditambah bahan kimia.

Kusta boleh disembuhkan dengan rawatan MDT seperti digariskan WHO. Mengikut pertubuhan kesihatan berkenaan, pesakit kusta mesti mematuhi pengambilan pil setiap hari selama setahun bagi mengelak kehilangan anggota badan.

“Selepas setahun mengambil ubat, pesakit perlu membuat pemeriksaan susulan dengan doktor selama 15 tahun bagi mencegah kuman kusta menyerang semula. Oleh itu, mereka yang mengesyaki terkena kusta selepas mengalami simptomnya perlu mendapat rawatan kerana tindakan pantas mampu mengelak jangkitan lebih buruk dan menyebarkannya kepada orang lain,” katanya.

Walaupun kuman kusta merebak melalui titisan air dari pesakit yang aktif, seseorang sebenarnya tidak mudah terkena jangkitan. Faktor risiko penyakit ini membabitkan seseorang yang mempunyai sistem imun lemah seperti kanak-kanak, wanita hamil dan ibu yang menyusukan anak. Selain itu, kepadatan penduduk apabila menghuni bersama kalangan pesakit kusta selama bertahun-tahun menyebabkan terdedah kepada kuman.


Kusta

Pengenalan

Penyakit Kusta adalah disebabkan oleh sejenis bakteria dipanggil Mycobacterium leprae yang berjangkit secara perlahan-lahan dan menyerang bahagian kulit, saraf kaki dan tangan, serta lain-lain organ seperti mata dan hidung.Penyakit Kusta juga dikenali sebagai Penyakit Hansen

Cara jangkitan tidak diketahui secara tepat tetapi difahamkan ia merebak dari seorang ke seseorang melalui percikan air pernafasan. Faktor-faktor persekitaran yang tidak bersih dan keadaan tempat tinggal yang sesak adalah penyumbang kepada merebaknya penyakit ini di samping kekurangan zat makanan dan daya tahan badan yang lemah.

Tempoh mendapat jangkitan adalah terlalu lama iaitu di antara 1 hingga 40 tahun. Mereka yang kerap dijangkiti adalah golongan muda berumur di antara 10 hingga 20 tahun di mana lelaki lebih mudah dijangkiti berbanding perempuan.Penyakit Kusta adalah endemik di Malaysia, walau bagaimanapun kadar jangkitan adalah rendah.

Tanda dan Gejala

Terdapat 2 jenis Penyakit Kusta:

Paucibacillary (smear calitan kulit negatif)
Satu atau beberapa tompok samada putih atau merah yang tidak gatal atau sakit. Kulit yang terlibat menjadi kering dan kasar serta tidak berpeluh dan tidak berbulu. Sekiranya tidak dirawat ia boleh merebak.

Multibacillary(smear calitan kulit positif)
Tompokan putih kemerah-merahan yang boleh merebak lebih meluas. Tanda-tanda awal boleh dilihat pada muka dan telinga. Jenis ini boleh menjangkiti orang lain jika tidak dirawat dan menyebabkan kecacatan.

Di kawasan wabak penyakit yang endemik, jika ujian calitan seseorang adalah positif bagi bakteria AFB (Acid Fast Bacilli) atau jika ada luka pada kulit yang mempunyai ciri-ciri tertentu, seseorang itu boleh dikatakan mendapat Penyakit Kusta. Selalunya, sedikit perubahan warna kulit terjadi dan hilang deria rasa. Saraf menjadi tebal serta otot menjadi lemah adalah di antara akibat penyakit ini. Salah satu ciri penyakit adalah hujunh kaki menjadi lemah dan tidak boleh dibengkokkan ke atas dengan sendiri serta sukar untuk berjalan.

Komplikasi

Pengesanan awal adalah penting. Rawatan awal dapat mengelakkan kecacatan. Dengan ini pesakit dapat menghalang jangkitan kepada orang lain.

Kecacatan di muka termasuk batang hidung menjadi rata dan gugur alis dan bulu mata.

Kecacatan pada tangan termasuk otot tapak tangan mengecut, jari-jari membengkok, tangan menjadi lemah dan hilang fungsi tangan.

Kecacatan pada kaki termasuk hilang deria rasa jari kaki dan di peringkat akhir tapak kaki dan jari kaki menjadi luka.

Rawatan

Penyakit Kusta boleh disembuhkan, dan rawatan di peringkat awal dapat menghindarkan kecacatan. Semua pesakit mesti patuh pada aturan rawatan WHO bagi mengelakkan kecacatan. WHO mengesyorkan MDT. MDT merangkumi 3 jenis ubat iaitu Dapsone, Rifampicin dan Clofazimine bagi multibacillary. Bagi paucibacillary, pesakit akan diberikan dapsone dan rifampicin. Kombinasi ubat ini boleh membunuh pathogen dan menyembuhkan pesakit. Selepas tamat rawatan, esakit perlu dipantau setiap tahun untuk tempuh 5 tahun bagi paucibacillary dan 15 tahun bagi multibacillary.

Pencegahan

Diagnosis awal dan rawatan sempurna bagi seseorang yang dijangkiti, dapat mengawal Penyakit Kusta. Pencegahan berterusan dapat mengelakkan hubungan rapat secara fizikal dengan mereka yang tidak dirawat. .

Mereka yang mempunyai pertalian dengan pesakit kusta dikehendaki menjalani ujian pengesanan kusta. Pemeriksaan tahunan hendaklah dilakukan ke atas saudara mara sekurang-kurangnya dalam tempoh 5 tahun bermula dari terdedahnya kepada pesakit kusta.

Pemulihan

Kecacatan dan kerosakan saraf disebabkan penyakit Kusta selalunya kekal. Pencegahan atau pemulihan akibat penyakit ini adalah sebahagian daripada tindakan yang perlu dilakukan. Pembedahan rekonstruktif adalah bertujuan untuk mengelak dan membetulkan kecacatan.

Penjagaan komprehensif melibatkan pengajaran kepada pesakit untuk menjaga diri sendiri. Pesakit yang menunjukkan tanda-tanda kerosakan saraf yang jelas dan berisiko mendapat kecacatan perlu di ajar kaedah penjagaan anggota yang tidak sensitif sama seperti pesakit diabetes yang mengalami kerosakan saraf pada kaki. Keadaan ini memerlukan mereka sentiasa memeriksa diri sendiri bagi mengelak dari sebarang luka dan kecederaan lain.

Kumpulan Sokongan

Hubungi doktor anda jika terdapat tanda-tanda dan gejala seperti di atas.

Share this

0 Comment to "JANGAN AMBIL RINGAN KUMAN KUSTA"

Catat Ulasan