6/06/14

MURAH DAN MERBAHAYA KEPADA KANAK-KANAK

Ibu bapa kurang arif

Kuala Lumpur: Faktor harga murah selain tidak berpengetahuan berkaitan bahan yang terkandung dalam alat permainan kanak-kanak menjadikan ibu bapa di negara ini tidak menyedari bahaya sentiasa menanti anak mereka apabila membeli mainan tanpa pengesahan Malaysian Conformity (MC).

Bagi Norhayati Abd Hamid, 34, dari Taman Medan Baru, dia terkejut selepas menyedari alatan mainan tanpa label MC sebenarnya mengandungi bahan kimia beracun.

“Selama ini, saya tidak pernah terfikir apa itu MC. Apa yang saya kisahkan ialah kalau harga murah saya beli tanpa periksa mainan itu selamat atau tidak.

“Saya fikir kalau beli mainan bergetah atau berjeli saja beracun tetapi rupanya alat permainan plastik pun ada bahan kimia yang boleh memudaratkan kesihatan kanak-kanak.

“Kini, selepas membaca pendedahan daripada Harian Metro, baru saya tahu rupanya banyak betul barang mainan yang diimport dari luar negara terutama China berbahaya dijual berleluasa di pasaran,” katanya yang serik untuk membelikan anaknya, Mohd Fakrullah Zulkifli, 8, alat permainan.

PILIH mainan yang mempunyai pengesahan MC.

Sumber Harian Metro Jun 2014

Share this

0 Comment to "MURAH DAN MERBAHAYA KEPADA KANAK-KANAK"

Catat Ulasan