2/01/17

6 KAEDAH MERAWAT DEMAM DI RUMAH DAN CARA MENCEGAHNYA


DEMAM ialah sebahagian daripada pertahanan badan terhadap jangkitan dan memberi tanda ada sesuatu luar biasa sedang berlaku dalam badan.

Demam memainkan peranan penting dalam membantu badan melawan beberapa jangkitan. Walaupun demam bukan penyakit, jika melebihi suhu 40 darjah Celsius (104 darjah Fahrenheit), ia boleh menjadi sangat berbahaya.

Untuk kanak-kanak kecil dan bayi, suhu yang sedikit tinggi mungkin menunjukkan jangkitan yang serius, tetapi tahap demam tidak semestinya menunjukkan betapa serius keadaannya secara umum.

Satu penyakit ringan boleh menyebabkan demam yang tinggi dan penyakit yang lebih serius boleh menyebabkan demam yang rendah.

Biasanya demam akan hilang dalam masa beberapa hari. Beberapa jenis ubat boleh merendahkan suhu demam, tetapi ada kalanya ia menjadi sebaliknya.

Bagaimanapun, bagi kebanyakan demam, tidak ada pilihan selain turut merawatnya di rumah. Berikut beberapa cara untuk melakukan rawatan tambahan di rumah.

1. Mandi

Jika ingin merawat demam anda, rendamkan diri dalam tab mandi yang penuh dengan air sejuk. Air itu akan membantu menyejukkan kulit serta dapat menurunkan suhu badan.

2. Lapkan badan

Jika tidak mahu mandi, anda boleh menggunakan tuala lembap. Rendamkan tuala kecil dalam air sejuk dan sapukan ke seluruh badan atau letak kain di dahi untuk mengurangkan ketidakselesaan akibat demam.

3. Menurunkan suhu bilik

Mengurangkan suhu bilik mungkin boleh membuatkan anda berasa lebih selesa dan membantu untuk menurunkan suhu badan.

4. Keluarkan lapisan pakaian

Gabungan lapisan pakaian dan selimut memerangkap haba, menjadikan demam bertahan lebih lama daripada biasa. Pakai hanya beberapa lapisan pakaian. Hanya gunakan selimut untuk tempoh seram sejuk.

5. Dapatkan banyak rehat

Badan anda memerangi penyakit dan memerlukan banyak tenaga untuk pulih dengan sendirinya. Bagi mengembalikan kesihatan badan, sebaiknya hadkan aktiviti dan berehat sebanyak mungkin.

6. Kekal terhidrat

Badan memerlukan banyak cecair untuk melawan penyakit di dalam badan terutama jika sedang berpuasa. Bagi memenuhi keperluan cecair dalam badan, minum air dengan kerap sepanjang hari.

Pencegahan

Demam mungkin boleh dicegah jika kita mengambil langkah berjaga-jaga. Antaranya:

1. Cara terbaik untuk mencegah demam adalah mengurangkan pendedahan kepada penyakit berjangkit.

Salah satu cara yang paling berkesan dan mudah untuk melakukannya adalah kerap mencuci tangan dengan bersih. Cuci tangan dengan sabun berbanding hanya air saja sebaik bangun tidur atau sebelum dan selepas menggunakan tandas atau makan.

2. Mengajar anak membasuh tangan mereka dengan kerap terutama sebelum makan, selepas menggunakan tandas, selepas menghabiskan masa di khalayak ramai atau bermain di luar rumah.

3. Menunjukkan kepada anak kaedah betul membasuh tangan di seluruh tapak dan belakang tapak tangan serta celah jari menggunakan sabun sebelum dilap dengan tuala atau tisu bersih.

Share this

0 Comment to "6 KAEDAH MERAWAT DEMAM DI RUMAH DAN CARA MENCEGAHNYA"

Catat Ulasan