19/05/16

JANGAN AMBIL REMEH KECEDERAAN SARAF TUNJANG


Jangan pandang remeh jika kaki tangan kita terasa kebas dan lama-kelamaan keadaan semakin parah seperti bertambah lemah sehingga tidak boleh diangkat. Pesakit yang mempunyai tanda-tanda seperti kebas kaki dan atau tangan disarankan agar segera mendapatkan rawatan di hospital atau klinik bagi mengelakkan daripada keadaan menjadi semakin buruk.

Pakar Runding Orthopedik dan Pakar Bedah Saraf Tunjang, Hospital Pantai Klang, Klang, Selangor, Dr. Sia Chong Yeow berkata setakat ini di Malaysia tidak mempunyai data pesakit mengenai penyakit berkaitan kecederaan saraf tunjang.

“Bagaimanapun Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) merekodkan terdapat 40 hingga 80 kes baru kecederaan saraf tunjang setiap tahun bagi satu juta populasi penduduk di dunia.

“Sebanyak 70 peratus pesakit adalah lelaki biasanya berusia dalam lingkungan 39 tahun,” katanya semasa ditemui di pejabatnya di Klang, Selangor baru-baru ini.

Biasanya jelas Dr. Sia, kebanyakkan pesakit datang sama ada dengan simptom kaki tangan lemah atau kebas atau mereka dirujuk oleh pakar perubatan lain kerana kemalangan.

Kecederaan

“Terdapat dua punca utama kecederaan saraf tunjang iaitu

1. Trauma

2. Bukan trauma

“Trauma biasanya disebabkan oleh kemalangan dan lebih 60 peratus kes melibatkan kemalangan jalan raya, jatuh dari tempat tinggi, kecederaan sukan, kecederaan semasa bekerja atau cedera dipukul menggunakan senapang api tetapi kes kecederaan disebabkan senjata api sering berlaku di negara Barat,” katanya.

Dr. Sia menambah punca bukan trauma biasanya disebabkan oleh kanser atau jangkitan kuman seperti batuk kering atau tibi, proses penuaan dan janin yang mengalami kecederaan saraf tunjang sejak lahir.

Menurut Dr. Sia lagi, biasanya lelaki pertengahan umur terutama mereka yang gemar melakukan aktiviti lasak seperti lumba kereta dan mendaki gunung sering terdedah kepada kecederaan saraf tunjang.

“Bagaimanapun semua orang mempunyai risiko terutama mereka yang:

1. Berusia muda akibat kemalangan sukan perlumbaan kereta atau mendaki gunung

2. Jangkitan kanser

3. Aktiviti lasak lain


Rehabilitasi

“Bagaimanapun sesetengah pesakitmempunyai kadar sembuh yang lambat dan mereka memerlukan rawatan sepatutnya supaya cepat sembuh,” katanya.

Buat masa ini terdapat rawatan baru saraf tunjang iaitu terapi sel stem yang masih baru dan masih dalam kajian.

Biasanya pesakit yang mengalami kecederaan saraf tunjang lengkap mungkin lumpuh sepenuhnya jika mereka tidak bergerak dan menggunakan sendi dan otot. Jadi mereka perlu menjalani latihan fisioterapi untuk mengelakkan fungsi sendi dan otot menyusut atau tidak berfungsi.

Dr. Sia berkata, program rehabilitasi amat penting bagi pesakit yang mengalami kecederaan saraf kerana jika mereka mendapat sokongan yang kuat daripada keluarga dan orang terdekat mereka boleh hidup lebih lama malah masih boleh berjaya seperti orang lain.

“Elakkan mereka daripada rasa terbeban atau rendah diri. Pesakit juga jangan cepat putus asa kerana mereka masih mempunyai peluang untuk berjaya seperti orang lain contohnya pemilik Speedmart 99 yang merupakan orang kurang upaya (OKU) yang menggunakan kerusi roda disebabkan penyakit polio semasa masih bayi,” katanya.

Share this

0 Comment to "JANGAN AMBIL REMEH KECEDERAAN SARAF TUNJANG"

Catat Ulasan