9/02/16

LEBIH 3000 WANITA MENGANDUNG DI COLOMBIA TELAH DI JANGKITI VIRUS ZIKA


Lebih daripada 3,100 wanita mengandung di Colombia telah dijangkiti virus Zika bawaan nyamuk, kata Presiden Juan Manuel Santos kelmarin ketika virus itu terus menular dengan pantas di benua Amerika.

Virus tersebut telah dikaitkan dengan kecacatan bayi baru lahir dikenali sebagai mikrosefali yang menghalang otak bayi dalam kandungan berkembang secara normal.

Santos memaklumkan belum ada kes mikrosefali berkait dengan Zika direkodkan di Colombia tetapi terdapat 25,645 orang dijangkiti virus tersebut di Colombia setakat ini dengan 3,177 daripadanya adalah wanita mengandung.

“Perangkaan semasa menunjukkan kita mungkin berdepan dengan 600,000 kes jangkitan Zika,” kata Santos ketika berucap secara langsung di televisyen.

Tambahnya, Colombia mungkin menyaksikan sehingga 1,000 kes Sindrom Guillain-Barre iaitu sejenis penyakit serius jarang ditemui yang boleh menyebabkan kelumpuhan dan dikaitkan kerajaan di beberapa negara dengan jangkitan Zika.

Pihak berkuasa dan pemimpin masyarakat akan berusaha mengekang pembiakan nyamuk di seluruh negara ini dengan menyembur asap dan membantu penduduk membersihkan takungan air, tegas Santos.

Menteri Kesihatan Colombia, Alejandro Gaviria sebelum ini memaklumkan dia percaya tiga kematian boleh dikaitkan dengan jangkitan virus Zika. – Reuters

Share this

0 Comment to "LEBIH 3000 WANITA MENGANDUNG DI COLOMBIA TELAH DI JANGKITI VIRUS ZIKA"

Catat Ulasan