12/07/15

KETAHUI KESAN MAKAN MAKANAN PEDAS TERHADAP KESIHATAN KITA


Bagi anda yang sukakan makanan pedas, pasti akan rasa kekurangan atau ‘tidak puas’ makan tanpa ada sambal atau makan pedas lain. Tapi bagaimana untuk anda penuhi selera ketika Ramadan?

Persoalannya, bagaimana kesan kepada kesihatan apabila mengambil makanan pedas ketika perut kosong sama ada waktu berbuka atau bersahur?

Difahamkan, cili mengandungi banyak nutrisi dan serat lain seperti vitamin C dan A, mineral dan antioksidan. Rasa pedas tercetus daripada kandungan ‘capsaisin’ yang ada pada cili.


Cetus rasa
Manfaat capsaisin sendiri difahamkan dapat meningkatkan nafsu makan selain mampu membantu mengurangkan sakit kepada.

Menurut pakar kesihatan bahagian Gastroenterologi Penyakit Dalaman Indonesia, Dr Ari Fahrial Syam menjelaskan, individu yang tidak mempunyai masalah dengan pencernaan boleh makan makanan pedas waktu bersahur dan berbuka, tetapi bukanlah dalam kuantiti berlebihan.

“Cili dapat membantu membuang air besar yang kadangkala sukar bagi kita ketika berpuasa. Kesukaran ini disebabkan oleh kekurangan aktiviti pergerakan tubuh dan kurang minum air.

“Mungkin tidak ramai yang tahu, ada kalanya rasa sakit kepala akan berkurang jika kita makan makanan pedas. Namun perlu tahu, elakkan makan cili berlebihan atau jangan makan jika kita ada masalah pencernaan,” katanya.


Akibat berlebihan
Dijelaskan, pengambilan makanan pedas berlebihan akan merangsang rasa pedih perut dan bagi individu berkaitan, mungkin akan terdedah kepada cirit- birit.

Makan cili berlebihan akan menyebabkan rasa kurang selesa sekiranya ingin membuang air besar dan kemungkinan terjadinya pendarahan.

“Kita tahu, cili adalah makanan kegemaran sebahagian besar rakyat Malaysia dan banyak manfaat kepada kesihatan. Namun sepanjang puasa, kita perlu lebih berhati-hati dalam setiap makanan diambil memandangkan perut ‘diuji’ dengan aktiviti berpuasa,” katanya.

Penulis tahu ada antara kita yang tidak berselera jika tiada makanan pedas dihidang, tetapi sepanjang Ramadan tidak salah untuk kita kurangkan untuk keselesaan kesihatan sendiri.

Untuk elakkan sebarang masalah kepada sistem pencernaan dan tubuh, hadkan pengambilan makanan pedas dengan sebaik-baiknya.

Share this

0 Comment to "KETAHUI KESAN MAKAN MAKANAN PEDAS TERHADAP KESIHATAN KITA"

Catat Ulasan