17/03/15

JANGAN AMBIL RINGAN TENTANG JANGKITAN SALURAN PERNAFASAN PADA KANAK-KANAK


Antara jangkitan saluran pernafasan yang boleh berlaku pada kanak-kanak dan perlu diberi perhatian ialah jangkitan croup. Jangkitan ini membabitkan jangkitan dari peti suara, trakea dan saluran bronkus.

Croup sering berlaku terutama dalam kalangan kanak-kanak berumur enam bulan hingga enam tahun. Lazimnya ia disebabkan jangkitan virus, terutama Parainfluenza.

Selain itu, virus influenza A dan B boleh menyebabkan jangkitan croup. Bakteria juga boleh menyebabkan jangkitan croup tetapi kesnya sangat terpencil disebabkan pemberian program imunisasi yang diperkenalkan.

Jangkitan pada saluran pernafasan menyebabkan bengkak pada kawasan berkenaan. Itu menyebabkan suara pesakit berubah menjadi garau, batuk berbunyi seolah-olah anjing menyalak, nafas menjadi laju, bunyi nafas seperti bersiul, terutama ketika menarik nafas, dan demam. 

Simptom menjadi lebih teruk pada waktu malam.Jika bengkak pada saluran pernafasan, terutama peti suara, ia boleh mengganggu kemasukan oksigen ke dalam badan pesakit.

Keadaan ini jarang berlaku tetapi masih boleh berlaku jika tidak diberi rawatan awal. Bekalan oksigen yangrendah dalam badan boleh merosakkan beberapa organ badan, terutama otak.

Rawatan awal perlu diberi ialah steroid. Pengambilan steroid melalui suntikan atau topeng pengabut (nebulizer) dapat mengurangkan radang yang menyebabkan bengkak pada saluran pernafasan pesakit.

Selain itu, pilihan beberapa ubatan lain boleh diberi bertujuan mengurangkan radang. Nilai oksigen dalam badan juga perlu diperiksa untuk mengenal pasti tahap jangkitan.

Ujian darah dan sinar X tidak banyak membantu pesakit yang mengalami croup. Ia boleh dilakukan jika ada tanda masalah atau komplikasi lain akibat jangkitan virus yang berlaku kepada pesakit.

Dalam kebanyakan kes, pesakit hanya dirawat sebagai pesakit luar tetapi mereka yang mengalami tahap jangkitan lebih teruk sebaik-baiknya harus dipantau di hospital.

Pengenalan immunisasi, terutama kepada bakteria Diphtheria yang lama diperkenalkan oleh Kementerian Kesihatan, banyak membantu mengurangkan kes jangkitan akibat bakteria.

Selain itu, pemberian suntikan imunisasi tambahan untuk jangkitan influenza juga banyak membantu mengurangkan jumlah kes jangkitan, seterusnya mengurangkan kadar komplikasi akibat jangkitan croup.

Share this

0 Comment to "JANGAN AMBIL RINGAN TENTANG JANGKITAN SALURAN PERNAFASAN PADA KANAK-KANAK"

Catat Ulasan